Slöjd

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Slöjd

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 3-4

Klass 5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

 Nationell kursplan i Slöjd

 Ämnets syfte och roll i utbildningen

Slöjdämnet bidrar till elevernas allsidiga utveckling genom att öva upp deras skapande, manuella och kommunikativa förmåga.

Slöjd innebär manuellt och intellektuellt arbete i förening och utvecklar kreativitet, nyfikenhet, ansvarstagande, självständighet och förmåga att lösa problem. Detta kommer till uttryck i slöjdprocessen, som startar i en idé och resulterar i en färdig produkt. Slöjdarbete i textil, trä och metall syftar till att stärka elevens tilltro till den egna förmågan och utveckla kunskaper som ger en beredskap för att klara uppgifter i det dagliga livet.

Att kunna värdera och bedöma formgivning och funktion är ett återkommande behov i det dagliga livet. Utbildningen i slöjd syftar till att skapa medvetenhet om estetiska värden och att utveckla förståelse av hur materialval, bearbetning och konstruktion påverkar en produkts funktion och hållbarhet. Utbildningen inom slöjdämnet syftar även till att ge kunskaper om miljö- och säkerhetsfrågor och att skapa medvetenhet om vikten av resurshushållning.

Ämnet skall lägga en grund för nytänkande och nyskapande. Utbildningen skall också, genom kännedom om slöjdtraditioner både förr och nu, ge insikter i vardagshistoria och jämställdhetsfrågor. I ett vidare perspektiv syftar slöjdämnet även till att skapa medvetenhet om olika kulturers hantverkstraditioner.

 Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven:

  • Bygger upp sin självkänsla och tilltro till den egna förmågan att slöjda.
  • Utvecklar kunskaper och lust till ett kreativt skapande utifrån egna erfarenheter och intressen.
  • Utvecklar förmågan att självständigt planera arbeten och att på ett konstruktivt sätt lösa uppgifter.
  • Tillägnar sig praktisk erfarenhet av olika arbetsmetoder, verktyg, redskap och informationsteknik vid arbete i slöjdens olika material.
  • Utvecklar förmågan att ta eget ansvar för sitt lärande och för planeringen av slöjdprocessen utifrån såväl egna förutsättningar som tillgång på tid och resurser.
  • Utvecklar förmågan att reflektera över och bedöma arbetsprocesser och produkter.
  • Bygger upp en handlingsberedskap för det dagliga livets behov med beaktande av aspekter
  • som jämställdhet, ekonomi och miljö.
  • Utvecklar intresse och förståelse för skapande och manuellt arbete genom kännedom om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv.
  • Utvecklar förmågan att tillägna sig och använda nya kunskaper samt att överföra och befästa kunskaper från andra områden och kulturer i sitt skapande arbete.
  • Utvecklar förmågan att göra och motivera personliga ställningstaganden kring estetiska, etiska och funktionella värden.
  • Tillägnar sig kunskaper om god arbetsmiljö.

 Ämnets karaktär och uppbyggnad

Kännetecknande för ämnet slöjd är elevernas delaktighet i en produktionsprocess från idé till färdig produkt. Detta helhetsperspektiv skapar förståelse för en produktionskedja ur många aspekter, där val av material och olika berednings- och behandlingsmetoder gör att även frågor om resursanvändning och miljö kommer in i ett naturligt sammanhang.

I slöjdprocessen, i vilken eleverna med egna initiativ och idéer deltar och påverkar arbetet, blir samverkan mellan tanke, handling, produkt och process naturlig. Ämnet ger eleverna möjlighet till hög grad av självständighet och det ligger en naturlig progression i att experimentera, lösa problem och göra medvetna val.

Slöjdarbetet börjar med idéer som på olika sätt bearbetas, åskådliggörs och formges. I slöjden kan eleverna prova sig fram till fantasifulla, okonventionella lösningar och våga pröva på nya sätt att ta sig an ett arbete, vilket stärker och utvecklar deras kreativitet och begreppsbildning. Att ha egna idéer, att kunna välja olika alternativ, att kunna påverka och vara delaktig i processen från början har stor betydelse för elevernas engagemang och allsidiga utveckling.

Ett slöjdarbete kräver planering och medvetna val, där faktorer som funktion, utseende, hållbarhet, ekonomi och miljöpåverkan har betydelse. Genom att välja material och metod för att genomföra ett arbete utvecklar eleverna sin förmåga att reflektera och tänka konstruktivt för att finna lösningar.

Under genomförandet utvecklar eleverna sin förmåga att arbeta manuellt och de blir förtrogna med olika arbetsmetoder inom slöjdområdet. Ämnet ger också kunskaper om material och om hur verktyg, redskap och maskiner fungerar samt om hur ritningar, mönster och instruktioner tolkas.

Värderingen ingår som en viktig del i slöjdprocessen. Eleverna redovisar hur inspiration, idéer, formgivning och olika ställningstaganden har påverkat resultatet. Härigenom utvecklas förmågan att bedöma, värdera och dra slutsatser av arbetsinsatsen.

Slöjdämnet bidrar till begreppsbildning och begreppsutveckling inom såväl slöjd som andra skolämnen. Det ger exempelvis genom matematiska tillämpningar en grund för storleksuppfattning och förståelse för geometri. När eleverna tar del av instruktioner samt presenterar, dokumenterar och värderar sina arbeten bidrar detta till läs- och skrivutvecklingen.

Slöjden förmedlar också delar av kulturarvet. En utgångspunkt för detta kan vara lokala traditioner eller elevers olika kulturella bakgrund. I ämnet kan perspektivet på olika kulturer och förståelsen för olika kulturyttringar vidgas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna föreslå idéer till slöjdarbeten och med handledning kunna planera, välja arbetsmetoder och genomföra ett arbete.
  • Med handledning kunna välja färg, form och material samt motivera sina val.
  • Kunna hantera lämpliga verktyg och redskap och genomföra arbeten i såväl textil- som trä- och metallslöjd.
  • Kunna följa instruktioner och ta ansvar för arbetet.
  • Kunna beskriva sina arbeten och kommentera slöjdprocessen.

 Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet.
  • Kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  • Kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet.
  • Kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen.
  • Kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som har gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat

Lokalt tillägg

 Ämnets karaktär och uppbyggnad

Slöjd, hårda och mjuka material, bidrar till elevernas allsidiga utveckling, genom att öva upp den skapande förmågan, utveckla finmotorik och utveckla samarbetet mellan höger och vänster hjärnhalva. Slöjd innebär manuellt och intellektuellt arbete i förening och utvecklar kreativitet, nyfikenhet, ansvarstagande, självständighet och förmågan att lösa problem.

Slöjden bidrar till att konkretisera teoretiska ämnen genom att stimulera läs- och skrivutvecklingen och utveckla förståelse för matematiska problem samt att ge ett historiskt perspektiv på samhällets utveckling.

På Nytorps Friskola integreras slöjdundervisningen med andra ämnen under de tidiga skolåren (F-2). Barnen får möjlighet att utveckla sin kreativitet och nyfikenhet. Finmotoriken övas grundligt och eleverna får viss materialkännedom. I skolåren 3-5 jobbar klasserna mer med det egna ämnet slöjd. Här läggs grunden för att utveckla kunskap om olika arbetsmoment, handsömnad, handarbete, enkla mönster och introduktion till symaskinen är basområdena. Varje elev ska under dessa år lära sig arbeta mer självständigt, fatta egna beslut och göra större arbeten än tidigare. Arbetet varieras mellan att jobba med mönster och symaskin till handarbeten av olika slag.

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 3-4
Nationella mål för klass 5

Eleven skall:

  1. Kunna föreslå idéer till slöjdarbeten och med handledning kunna planera, välja arbetsmetoder och genomföra ett arbete.
  2. Med handledning kunna välja färg, form och material samt motivera sina val.
  3. Kunna hantera lämpliga verktyg och redskap och genomföra arbeten i såväl textil- som trä- och metallslöjd.
  4. Kunna följa instruktioner och ta ansvar för arbetet.
  5. Kunna beskriva sina arbeten och kommentera slöjdprocessen.

Lokala mål för klass 3-4

Eleven skall:

  1. Vara med och välja bland uppgifter med olika karaktär.
  2. Välja form och färg till sina arbeten.
  3. Få allmän kännedom om redskap t ex nålar, saxar och symaskiner.
  4. Utföra enklare arbeten efter muntlig eller skriftlig instruktion.
  5. På ett enkelt sätt utvärdera sitt arbete och ge förslag på vad man måste öva mer på.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Titta igenom och välja bland de olika arbeten man jobbar med under året, därefter välja arbetsordning.
  2. Tillsammans med lärare hitta olika färg och formkombinationer som passar arbetet.
  3. Visa att han/hon är bekväm runt redskap som nålar, saxar och till viss mån symaskiner.
  4. Göra t ex. Slöjdpåse, litet djur, pärmfodral, brodera, sticka eller virka.
  5. Prova olika arbetsformer och sedan samtala kring hur arbetet gått.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 5
 Nationella mål för klass 5

Eleven skall:

  1. Kunna föreslå idéer till slöjdarbeten och med handledning kunna planera, välja arbetsmetoder och genomföra ett arbete.
  2. Med handledning kunna välja färg, form och material samt motivera sina val.
  3. Kunna hantera lämpliga verktyg och redskap och genomföra arbeten i såväl textil- som trä- och metallslöjd.
  4. Kunna följa instruktioner och ta ansvar för arbetet.
  5. Kunna beskriva sina arbeten och kommentera slöjdprocessen.

Lokala mål för klass 5

Eleven skall:

  1. På egen hand komma med förslag till uppgifter i lämplig svårighetsgrad.
  2. Ha en känsla för vilka material som passar till olika uppgifter.
  3. Få allmän kännedom om redskap t ex nålar, saxar och symaskiner.
  4. Utföra enklare arbeten efter muntlig eller skriftlig instruktion.
  5. Ha en förståelse för och kunna förklara vilka olika moment som ingår i de slöjdarbeten som eleven kommer i kontakt med.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Självständigt söka information kring uppgifter som skulle kunna vara lämpliga.
  2. Komma med egna genomtänkta förslag vad gäller material till olika uppgifter.
  3. Visa att han/hon är bekväm runt redskap som nålar, saxar och symaskiner.
  4. Göra t ex. Tygväska, slöjdpåse, pennfodral, brodera, sticka eller virka.
  5. I förhand visa att han/hon förstår vilket material och vilka redskap som krävs.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
 Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet.
  2. Kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Eleven skall kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet.
  4. Kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen.
  5. Kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. På egen hand kunna i ord och/eller bild presentera sina idéer samt, med handledning, planera slöjdarbetet.
  2. Med handledning kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Arbeta efter instruktioner, planera och genomföra ett eller flera arbeten.
  4. Under lärarhandledning kunna välja och hantera verktyg och redskap som behövs för att utföra sitt arbete.
  5. Enkelt kunna beskriva de olika stegen som tas vid omsättande av en idé i praktisk verklighet (idé-skiss-planering-genomförande-färdigt alster-utvärdering) samt kunna göra en enkel värdering hur den egna arbetsinsatsen påverkat resultatet.

Så här kan eleven visa att han/hon uppått målen

  1. Eleven genomför, med handledning, ett eller flera enkla slöjdarbete från idé till färdig produkt.
  2. Eleven väljer lämpligt material och bestämmer, med handledning, arbetsmetod.
    Eleven använder rätt mängd material till sitt arbete och tar hänsyn till andra.
  3. Eleven får hjälp med att välja lämpliga redskap och verktyg och påbörjar genomförandet.
    Eleven visar att han/hon kan grunderna för olika slöljdmoment t. ex. tillklippning och symaskin.
  4. Eleven visar ansvar i slöjdprocessen genom att ta initiativ för sitt eget arbete och vida hänsyn för andra som arbetar.
    Eleven iordningsställer sin arbetsplats efter avslutat arbete.
  5. Eleven beskriver hur arbetet gått till, vilka svårigheter som uppstått.
    Eleven försöker motivera de val som gjorts under arbetets gång samt värderar den egna arbetsinsatsen.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
 Nationella mål år 9

 

Eleven skall:

  1. Kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet.
  2. Kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Eleven skall kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet.
  4. Kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen.
  5. Kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. På egen hand kunna i ord och/eller bild presentera sina idéer samt, med handledning, planera slöjdarbetet.
  2. Med handledning kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Arbeta efter instruktioner, planera och genomföra ett eller flera arbeten.
  4. Under lärarhandledning kunna välja och hantera verktyg och redskap som behövs för att utföra sitt arbete.
  5. Enkelt kunna beskriva de olika stegen som tas vid omsättande av en idé i praktisk verklighet (idé-skiss-planering-genomförande-färdigt alster-utvärdering) samt kunna göra en enkel värdering hur den egna arbetsinsatsen påverkat resultatet.

Så här kan eleven visa att han/hon uppått målen

  1. Eleven genomför, med viss handledning, ett eller flera enkla slöjdarbete från idé till färdig produkt.
  2. Eleven väljer lämpligt material och bestämmer, med viss handledning, arbetsmetod.
    Eleven använder rätt mängd material till sitt arbete och tar hänsyn till andra.
  3. Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg och påbörjar genomförandet.
    Eleven visar att han/hon kan grunderna för olika slöljdmoment t. ex. tillklippning, hantera symaskinen korrekt samt handsömnad.
  4. Eleven visar ansvar i slöjdprocessen genom att ta ansvar för sitt eget arbete och visar hänsyn för andra som arbetar.
    Eleven iordningsställer sin arbetsplats efter avslutat arbete.
  5. Eleven beskriver hur arbetet gått till, vilka svårigheter som uppstått och hur dessa kunnat lösas.
    Eleven värderar under samtal den egna arbetsinsatsen.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:
 

  1. Kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet.
  2. Kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet.
  4. Kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen.
  5. Kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som har gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. På egen hand kunna i ord och/eller bild presentera sina idéer samt planera slöjdarbetet.
  2. Med handledning kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Arbeta efter instruktioner, planera och genomföra ett eller flera arbeten.
  4. Under lärarhandledning kunna välja och hantera verktyg och redskap som behövs för att utföra sitt arbete.
  5. Kunna beskriva de olika stegen som tas vid omsättande av en idé i praktisk verklighet (idé-skiss-planering-genomförande-färdigt alster-utvärdering) samt kunna värdera hur den egna arbetsinsatsen påverkat resultatet.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:
 

  1. Kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet,.
  2. Kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet.
  4. Kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen.
  5. Kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som har gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. På egen hand kunna i ord och/eller bild presentera sina idéer samt planera slöjdarbetet.
  2. Med handledning kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter.
  3. Arbeta efter instruktioner, planera och genomföra ett eller flera arbeten.
  4. Under lärarhandledning kunna välja och hantera verktyg och redskap som behövs för att utföra sitt arbete.
  5. Kunna beskriva de olika stegen som tas vid omsättande av en idé i praktisk verklighet (idé-skiss-planering-genomförande-färdigt alster-utvärdering) samt kunna värdera hur den egna arbetsinsatsen påverkat resultatet.

Så här kan eleven visa att han/hon når målen

  1. Eleven genomför, med viss handledning, ett slöjdarbete från idé till färdig produkt.
  2. Eleven gör en mall för sitt arbete, planerar och gör arbetsordning för att kunna slutföra sitt alster
    Eleven väljer lämpligt material och bestämmer, med viss handledning, arbetsmetod.
  3. Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg och påbörjar genomförandet.
    Eleven visar att han/hon kan hantera t.ex. symaskinen på ett korrekt sätt.
  4. Eleven visar ansvar i slöjdprocessen genom att ta initiativ och driva arbetet framåt av egen kraft samt att efter utfört arbete iordningsställa sin arbetsplats.
  5. Eleven skall vid utvärderingen kunna beskriva de olika momenten från idé till färdigt alster.
    Eleven skall kunna motivera de val som gjorts under arbetets gång samt kunna värdera den egna arbetsinsatsen.


 
Tillbaka till toppen av sidan