Hem och konsumentkunskap

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Hem och konsumentkunskap

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6-7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Hem- och konsumentkunskap

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Utbildningen i hem- och konsumentkunskap ger kunskaper för livet i hem och familj samt förståelse för det värde dessa kunskaper har för människa, samhälle och natur. Utbildningen ger erfarenheter av social gemenskap, mat och måltider, boende och konsumentekonomi samt ger möjligheter att uppleva sammanhang och arbetsglädje. Syftet är att ge erfarenheter och förståelse av de dagliga handlingarnas och vanornas betydelse för ekonomi, miljö, hälsa och välbefinnande.

I det dagliga livet kommer värderingar till uttryck på olika sätt och konflikter kan uppstå mellan tanke, ord och handling. Genom att praktisera verksamheterna i hushållet, utvecklas medvetenhet om de egna värderingarna och förmåga att göra etiska ställningstaganden. Utbildningen i hem- och konsumentkunskap ger kunskaper för och erfarenheter av att fatta beslut i de valsituationer som uppstår i ett hushåll. Ämnet utvecklar förmågan att ur ett hushållsperspektiv värdera och hantera det ökade flödet av information och reklam. Syftet är att utifrån kunskaper om samspelet mellan hushåll, samhälle och natur kunna möta förändringar, ta ansvar och agera.

Ett demokratiskt och jämställt samhälle förutsätter att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Ämnet hem- och konsumentkunskap utvecklar flickors och pojkars identiteter genom att ge erfarenheter av och kunskaper om sambanden mellan jämställdhet och verksamheterna i hushållet. Ämnet ger också upplevelser och förståelse av hushållsarbetets variation över tid och mellan kulturer. Syftet är att ge beredskap för att leva och agera tillsammans i ett samhälle med mångfald.

Mål att sträva mot
Skolan skall med sin undervisning i hem- och konsumentkunskap sträva efter att eleven:

  • Utvecklar tilltro till den egna förmågan att självständigt och tillsammans med andra utföra uppgifter i hushållet samt utvecklar ett reflekterande förhållningssätt till dessa.
  • Praktiserar ett demokratiskt och jämställt förhållningssätt samt erfar och förstår dess betydelse för hushållets verksamheter och för relationer mellan människor.
  • Utvecklar förståelse och ett bestående intresse för hur handlingar i hushållet samspelar med hälsa, ekonomi och miljö såväl lokalt som globalt.
  • Utvecklar skicklighet i att organisera, tillaga och arrangera måltider samt förståelse av måltidens betydelse för gemenskap, hälsa, kommunikation och kultur.
  • Förvärvar kunskaper i att skapa och vårda ett hem och utvecklar insikter i hemmiljöns betydelse ur såväl kulturella, ekonomiska som hälsoperspektiv.
  • Lär sig planera sin ekonomi utifrån egna och hushållets resurser, granska och värdera information och reklam samt agera i enlighet med övervägda beslut.
  • Utvecklar kunskaper om olika sätt att leva tillsammans och historiska och kulturella traditioners inverkan på verksamheterna i hushållet.
  • Utvecklar sin förmåga till kreativitet i hushållets verksamheter och sin förmåga att anpassa sina handlingar till olika situationer och föränderliga resurser.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
I ämnet hem- och konsumentkunskap fokuseras verksamheterna i hushållet, vilka omfattar social gemenskap, mat och måltider, boende och konsumentekonomi. Dessa kunskapsområden integreras till en meningsfull helhet som människan har att hantera i hushållet. Genom att utföra olika uppgifter får eleven erfarenheter av verksamheter i hushållet och förtrogenhet med olika förutsättningar för dessa, såsom information, ekonomiska resurser och arbetsdelning. I ämnet utvecklas de olika förmågor som behövs för att hantera skilda uppgifter i hushållet. Elevernas hantverkskunnande utvecklas tillsammans med förmågan att kommunicera och agera, självständigt och tillsammans med andra. I ämnet hem- och konsumentkunskap handlar hushållsarbete både om fysisk aktivitet och om sinnlighet, glädje att skapa och lust att fortsätta lära.

Verksamheterna i hushållet är centrala för individens hälsa och välbefinnande och de sker i växelverkan med samhälle och natur. Hälsa och välbefinnande har flera dimensioner: ekonomiska, materiella, fysiologiska och psykosociala. I ämnet hem- och konsumentkunskap är dessa på olika sätt sammanflätade och handlar bland annat om en medveten användning av resurser, om att stärka elevens tillit till sin egen förmåga att handla och att interagera med andra. Hushållsarbete sker både för eget och för andras välbefinnande. Det utförs ofta tillsammans med andra, alla har något att tillföra och alla kan utveckla sina förmågor.

Med resurshushållning avses hushållning med såväl mänskliga som ekonomiska och andra materiella resurser och naturresurser, både lokalt och globalt. Förståelsen av samspelet mellan hushåll, samhälle och natur utgör grunden för elevens aktiva deltagande i formandet av en medveten livsstil och ett hållbart samhälle.

Ämnet hem- och konsumentkunskap tar upp samhällets förändring mot pluralism och mångfald. Historiska, internationella och kulturella jämförelser ger insikter om traditioner, förändringar och variationer vad gäller hushållets verksamheter och relationer mellan människor. Ämnet utvecklar varje elevs förmåga att identifiera, analysera och formulera frågor om jämställdhet som kan uppkomma inom olika gemenskaper samt att reflektera över vilka konsekvenser olika lösningar får.

Genom att utföra skilda hushållsverksamheter får eleven upplevelser genom olika sinnen – syn, känsel, smak och lukt. I arbetsprocessen utvecklas såväl etiska, estetiska som skapande värden. Språkliga och matematiska färdigheter används i konkreta och meningsfulla sammanhang där återkopplingen är förankrad i elevens egna handlingar och sinnesupplevelser. I ämnet hem- och konsumentkunskap diskuteras behovet av vanor och rutiner och skapas möjligheter att uppleva glädje, gemenskap och mening i det dagliga arbetet.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall:

  • Kunna laga mat och arrangera för gemenskap kring måltiden och förstå dess kulturella och sociala värde.
  • Kunna använda olika varor, metoder och redskap i hushållet och därvid ta hänsyn till hälsa, hushållsekonomi och miljö.
  • Kunna samarbeta med andra vid arbete med olika uppgifter.
  • Vid genomförandet av olika uppgifter i hushållet kunna jämföra priser och uppfatta skillnader mellan information och reklam.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Kunna planera, tillaga, arrangera och värdera måltider med hänsyn till ekonomi, hälsa, miljö och estetiska värden.
  • Ha kunskaper om resurshushållning för att kunna välja och använda metoder, redskap och teknisk utrustning för matlagning, rengöring och tvätt i hushållet samt kunna hantera dem på ett för situationen funktionellt och säkert sätt.
  • Kunna samarbeta med andra oavsett skillnader i fråga om exempelvis kön och etnicitet samt ha insikter i frågor som rör kulturell variation och hushållsarbetets koppling till jämställdhet.
  • Känna till sina rättigheter som konsument och kunna värdera olika slags information vid utförandet av verksamheter i hushållet.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Hemkunskap skall ge praktiska och teoretiska kunskaper av betydelse för hälsa och livskvalitet. Eleverna skall utveckla sin förmåga att analysera och lösa praktiska problem samt grundlägga en vana att reflektera över vilka konsekvenser deras handlingar får för hälsa, ekonomi och miljö. Eleverna skall också samarbeta och fördela olika arbetsuppgifter i naturliga situationer av de slag de möter senare i livet.
Teori och praktik skall vara en helintegrerad pedagogisk verksamhet.

På Nytorps Friskola sker hem- och konsumentkunskap integrerat med andra ämnen under de tidiga skolåren. Hushållsekonomin behandlas under matematiklektionerna. Miljökunskapen ingår i biologin. Eleverna får också kostföreläsningar. Vi lagar mat under projektveckor/dagar samt runt jul.

Inom ämnet skall vi sträva mot att eleven:

  • Skall förstå sambandet mellan mat och hälsa.
  • Ha kunskaper om olika matkulturer.
  • Kan välja livsmedel, planera, laga till mat, baka, servera och ta hänsyn till näringsinnehåll, kvalitet, smak och pris.
  • Kan vårda sin bostad och sköta sin tvätt.
  • Skall ha ett miljömedvetet och ekonomiskt perspektiv på olika arbeten i hushållet.
  • Lära sig planera sin ekonomi.
  • Kan praktiskt använda sig av konsumentinformation och känna till konsumentens rättigheter och skyldigheter.
  • Verkar utifrån jämställdhet i familjen.

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna laga mat och arrangera för gemenskap kring måltiden och förstå dess kulturella och sociala värde.
  2. Kunna använda olika varor, metoder och redskap i hushållet och därvid ta hänsyn till hälsa, hushållsekonomi och miljö.
  3. Kunna samarbeta med andra vid arbete med olika uppgifter.
  4. Vid genomförandet av olika uppgifter i hushållet kunna jämföra priser och uppfatta skillnader mellan information och reklam.

Lokala mål för år 1-3

Eleven skall:

  1. Kunna laga enklare måltider, frukost och mellanmål.
    Skapa en trivsam måltidssamvaro
    Känna till kostcirkeln
  2. Känna sig bekväm med hushållsredskap.
    Känna till de säkerhetsföreskrifter som gäller vid köksarbete.
    Öva diskning och rengöring av köket.
    Kunna visa hänsyn till miljön.
  3. Kunna ta hänsyn till sina vänner och samarbeta på ett bra med olika uppgifter.
  4. Känna till skillnaden på pris på några vanliga matvanor.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Vara med och laga enklare måltider, frukost och mellanmål.
    Hjälpa till att duka och lägga upp mat.
    Kunna komponera en välbalanserad måltid.
  2. På ett naturligt sätt använda köksredskap.
    Visa att han/hon vet till vilka uppgifter som olika köksredskap används till.
    Arbeta i köket på ett tryggt och säkert sätt.
    Alltid diska och göra rent efter sig.
    Källsortera.
    Göra laboration om källsortering och återvinning.
  3. Hålla sams med sina kamrater under gruppuppgifter.
  4. Arbeta med reklam annonser.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4-5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna laga mat och arrangera för gemenskap kring måltiden och förstå dess kulturella och sociala värde.
  2. Kunna använda olika varor, metoder och redskap i hushållet och därvid ta hänsyn till hälsa, hushållsekonomi och miljö.
  3. Kunna samarbeta med andra vid arbete med olika uppgifter.
  4. Vid genomförandet av olika uppgifter i hushållet kunna jämföra priser och uppfatta skillnader mellan information och reklam.

Lokala mål för år 4-5

Eleven skall:

  1. Kunna laga enklare måltider.
    Kunna skapa en trivsam måltidssamvaro tillsammans med andra.
  2. Kunna läsa enkla recept och bruksanvisningar.
    Kunna välja och använda olika redskap för matberedning och rengöring.
    Känna till de säkerhetsföreskrifter som gäller vid köksarbete.
    Kunna sortera avfall, kompostering och återvinning.
  3. Kunna ta hänsyn till sina vänner och samarbeta på ett bra med olika uppgifter.
  4. Kunna ta del av enkel konsumentinformation och ekonomi.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Vara med och laga enklare måltider, frukost och mellanmål.
    Hjälpa till att duka och lägga upp mat.
    Kunna komponera en välbalanserad måltid.
  2. Laga mat/baka efter ett recept.
    Visa att han/hon vet till vilka uppgifter som olika köksredskap används till.
    Arbeta i köket på ett tryggt och säkert sätt.
    Visa att han/hon vet hur man källsorterar och återvinner.
  3. Hålla sams med sina kamrater under gruppuppgifter.
  4. Arbeta med reklam annonser.

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6-7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna planera, tillaga, arrangera och värdera måltider med hänsyn till ekonomi, hälsa, miljö och estetiska värden.
  2. Ha kunskaper om resurshushållning för att kunna välja och använda metoder, redskap och teknisk utrustning för matlagning, rengöring och tvätt i hushållet samt kunna hantera dem på ett för situationen funktionellt och säkert sätt
  3. Kunna samarbeta med andra oavsett skillnader i fråga om exempelvis kön och etnicitet samt ha insikter i frågor som rör kulturell variation och hushållsarbetets koppling till jämställdhet.

Lokala mål år 6-7

Eleven skall:

  1. Känna till de vanligaste livsmedlen från matcirkeln, med tanke på kvalitet, förvaring och närings- och energiinnehåll
    Känna till olika matlagningsmetoder, redskap och recept.
  2. Känna till hur man sorterar avfall.
    Känna till tvättsymboler.
  3. Kan arbeta tillsammans med andra, oavsett kön, etnicitet eller religion, på ett bra sätt i köket.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Kan de vanligaste livsmedlen ur matcirkeln.
    Göra en valfri veckomatsedel.
    Kunna läsa och följa ett enkelt recept.
    Kan skala, skära, riva, koka och steka.
    Har provat enklare bakning och vet vilka redskap som ska användas.
    Arbetar med god ordning och diskar på ett bra och energisnål sätt.
  2. Vet hur komposten fungerar, vad som kan komposteras och hur lång tid nedbrytningen tar.
    Kan peka ut och förklara skötselråd på kläder.
  3. Visar upp ett gott samarbete med andra i köket.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:
 

  1. Kunna planera, tillaga, arrangera och värdera måltider med hänsyn till ekonomi, hälsa, miljö och estetiska värden.
  2. Ha kunskaper om resurshushållning för att kunna välja och använda metoder, redskap och teknisk utrustning för matlagning, rengöring och tvätt i hushållet samt kunna hantera dem på ett för situationen funktionellt och säkert sätt.
  3. Kunna samarbeta med andra oavsett skillnader i fråga om exempelvis kön och etnicitet samt ha insikter i frågor som rör kulturell variation och hushållsarbetets koppling till jämställdhet.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Kunna de olika näringsämnena och deras viktigaste uppgifter.
  2. Ha kunskap om sambandet mat-motion-hälsa.
  3. Känna till de vanligaste livsmedlen från matcirkeln, med tanke på kvalitet, förvaring och närings- och energiinnehåll.
  4. Kan arbeta tillsammans med andra, oavsett kön, etnicitet eller religion, på ett bra sätt i köket.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Veta vad kolhydrater, fett och protein har för uppgifter i kroppen. Kunna mäta energi mäts i kJ
  2. Känna till Hälsomålets tallriksmodell.
  3. Göra uppgifter där skolmåltiden studeras och sedan fylla i en given tabell om näringsinnehållet.
  4. Visar upp ett gott samarbete med andra i köket.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:
 

  1. Kunna planera, tillaga, arrangera och värdera måltider med hänsyn till ekonomi, hälsa, miljö och estetiska värden,
  2. Ha kunskaper om resurshushållning för att kunna välja och använda metoder, redskap och teknisk utrustning för matlagning, rengöring och tvätt i hushållet samt kunna hantera dem på ett för situationen funktionellt och säkert sätt,
  3. Kunna samarbeta med andra oavsett skillnader i fråga om exempelvis kön och etnicitet samt ha insikter i frågor som rör kulturell variation och hushållsarbetets koppling till jämställdhet,
  4. Känna till sina rättigheter som konsument och kunna värdera olika slags information vid utförandet av verksamheter i hushållet.

Lokala mål år 9

Eleven skall :

  1. Kunna planera måltider och välja bra livsmedel.
    Kunna läsa recept och tillaga måltider, kunna välja rätt metoder och redskap.
    Veta vad god hygien innebär vid hantering av livsmedel.
  2. Kunna samarbeta inom gruppen och känna ansvar för olika moment.
  3. Vara medveten om konsumentens rättigheter och skyldigheter.
  4. Förstå skillnaden mellan information och reklam, vara medveten om hur reklamen påverkar oss.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Göra en valfri veckomatsedel.
    Föreslå ett bra huvudmål som går att köpa på ett snabbställe.
  2. Välja en maträtt ur hemkunskapsboken och tillaga den.
    Veta hur mat skall förvaras.
  3. Samarbetar med andra elever i köket.
  4. Planerar sin egen ekonomi.
     Besöka en stor livsmedelsbutik och göra en skiss för hur varorna är placerade.


 
Tillbaka till toppen av sidan