Idrott och hälsa

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Idrott och hälsa

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

 Nationell kursplan i Idrott och hälsa

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Idrott, friluftsliv och olika former av motion och rekreation har stor betydelse för hälsan. Barn och ungdomar behöver därför utveckla kunskaper om hur kroppen fungerar och hur vanor, regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv förhåller sig till fysiskt och psykiskt välbefinnande. Ämnet idrott och hälsa syftar till att utveckla elevernas fysiska, psykiska och sociala förmåga samt ge kunskaper om den egna livsstilens betydelse för hälsan.

Under generationer har rörelseaktiviteter och friluftsverksamheter utvecklats. Ämnet ger kunskaper om deras framväxt, erfarenheter av att delta i dem och färdigheter i att bedriva dem. Ämnet skall även väcka nyfikenhet och intresse för nya aktiviteter. Ett grundläggande syfte med ämnet är också att skapa förutsättningar för alla att delta i olika aktiviteter på sina egna villkor, utveckla gemenskap och samarbetsförmåga samt förståelse och respekt för andra.

Fysiska aktiviteter utgör en gemensam nämnare för olika kulturer. Utbildningen i idrott och hälsa ger möjligheter till att stärka gemenskapen mellan barn och ungdomar i ett mångkulturellt och internationellt samhälle.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i idrott och hälsa sträva efter att eleven:

  • Utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala förmåga samt utvecklar en positiv självbild.
  • Utvecklar kunskap om vad som främjar hälsa.
  • Utvecklar en god kroppsuppfattning och kunskaper som gör det möjligt att se, välja och värdera olika former av rörelse ur ett hälsoperspektiv.
  • Stimuleras till ett bestående intresse för regelbunden fysisk aktivitet och tar ett ansvar för sin hälsa.
  • Utvecklar och fördjupar sin rörelseförmåga och lust att röra sig samt stimuleras att ge uttryck för fantasi, känslor och gemenskap.
  • Utvecklar förmågan att leka, motionera och idrotta på egen hand och tillsammans med andra.
  • Utvecklar kunskaper att kritiskt bemöta missförhållanden som kan förekomma i samband med olika typer av fysiska aktiviteter samt ges förutsättningar till ett personligt ställningstagande i idrotts- och hälsofrågor.
  • Utvecklar förmågan att organisera och leda aktiviteter.
  • Får inblickar i idrottens och friluftslivets historia samt lär känna olika former av lekar, danser och idrottsformer i olika kulturer.
  • Utvecklar kunskaper om handlande i nöd- och katastrofsituationer.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Ämnet idrott och hälsa har ett brett innehåll. Ämnets kärna är idrott, lek och allsidiga rörelser utformade så att alla oavsett fysiska eller andra förutsättningar ska kunna delta, erhålla upplevelser och erfarenheter samt utvecklas på sina egna villkor. Grundläggande är ett hälsoperspektiv som innefattar såväl fysiskt och psykiskt som socialt välbefinnande. Ämnet förmedlar därmed en syn på idrott och hälsa som har betydelse för både uppväxttiden och senare skeden i livet. Ämnet stimulerar och engagerar alla att själva ta ett ansvar för uppläggning och genomförande av motion och fysisk träning.

Det föreligger ett starkt samband mellan livsstil, livsmiljö, hälsa och livskvalitet. Ämnet förmedlar därför kunskaper om hur god hälsa och god livs- och arbetsmiljö kan främjas. I ämnet innefattas också utbildning för nödsituationer såsom livräddning och första hjälpen vid olycksfall.

Ämnet står för en helhetssyn på människan, dvs. att kropp, känslor, intellekt och tankar är beroende av varandra, och kan på så sätt medverka till att elevens kroppsuppfattning utvecklas. Ämnet erbjuder möjlighet att i ett naturligt sammanhang diskutera såväl hälsofrågor som etiska frågor som hör ihop med idrott och friluftsliv. Tillsammans med kunskap om de avarter och trender som är knutna till vår tids kroppsövningskultur ger ämnet möjligheter att ifrågasätta de idealbilder som sprids via olika medier. I ett etiskt perspektiv ryms också frågor om förståelse för människors olika förutsättningar när det gäller fysiska aktiviteter. Ett kulturellt perspektiv i ämnet speglar såväl egna traditioner och sätt att tänka som synsätt och rörelseuttryck i andra kulturer.

Att utveckla allsidiga rörelseaktiviteter är centralt i ämnet och en allsidig rörelserepertoar kan lägga grund för en aktiv och hälsofrämjande livsstil. En positiv upplevelse av rörelse och rytm är i sin tur en grund för individuella och kollektiva övningar och främjar på så sätt såväl den improvisatoriska och estetiska som den motoriska förmågan. Detta ger möjligheter att utveckla tanke och känsla, rörelse- och idrottsfärdigheter samt träna kondition, styrka och rörlighet.

Ämnet anknyter också till de starka kulturella traditioner som finns i Sverige när det gäller att vistas i naturen. Genom friluftsverksamhet och vistelse i skog och mark får eleverna upplevelser, kunskaper och erfarenheter som kan stimulera ett fortsatt intresse för friluftsliv, natur och miljöfrågor. Ämnet bidrar på så sätt till att väcka engagemang för betydelsen av att skydda och vårda natur och miljö.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Behärska olika motoriska grundformer och utföra rörelser med balans och kroppskontroll samt kunna utföra enkla danser och rörelseuppgifter till musik.
  • Kunna simma och hantera nödsituationer vid vatten.
  • Kunna orientera sig och hitta i närmiljön genom att använda enkla hjälpmedel.
  • Ha grundläggande kunskaper om friluftsliv samt känna till principerna för allemansrätten.
  • Känna till något om och kunna ge synpunkter på arbetsmiljön i skolan.
  • Ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter samt veta något om skaderisker och om hur skador kan undvikas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i
  • vardagliga sammanhang.
  • Kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter.
  • Kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion.
  • Kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider.
  • Ha kunskaper i livräddande första hjälp.
  • Ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Ämnet idrott och hälsa är ett brett ämne. Kärnan är idrott, rörelseglädje, personlig utveckling och trygghet i den egna kroppen. Ämnet ska vara utformat så att alla oavsett fysiska eller andra förutsättningar kan delta, och därigenom skapa sig erfarenheter och utvecklas.

De främsta målen med ämnet idrott är att skapa en helhetsförståelse för hur faktorerna livsstil, hälsa och livskvalitet är intimt förknippade med varandra. Eleverna ska också lära sig att och hur de som individer själv kan påverka och skapa förutsättningar för en sund livsstil, god hälsa och livskvalitet. På Nytorps Friskola anser vi att det är viktigt att all idrottsundervisning oavsett dess karaktär tydligt kan kopplas till faktorerna livsstil, hälsa och livskvalitet, i en långsiktig och hållbar utveckling. Förståelsen för detta är en nödvändighet för att eleverna genom hela livet ska kunna skapa förutsättningar för en sund personlig livsstil.  

Idrotten ska samtidigt skapa en sund motpol mot de många olika hälso- och kroppsideal som finns och medverka till att elevens självuppfattning utgår från realistiska och sunda ideal.

Sammanfattningsvis ska ämnet idrott leda till att barnen utvecklar goda kunskaper om hur den egna kroppen fungerar och hur livsstil, regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv förhåller sig i relation till det egna fysiska och psykiska välbefinnandet. Ämnet syftar till att utveckla elevernas fysiska, psykiska och sociala förmåga, samt deras förmåga att se sig själva i ett större sammanhang.

Under de första skolåren fokuserar idrottsämnet på elevernas motoriska uppbyggnad. Genom gymnastik, lek och spel ska alla elever få upplevelser som leder till den personliga utvecklingen. Den motoriska utvecklingen gynnas av att börja med enklare övningar som hoppa, rulla, krypa, åla och kasta – fånga en boll. Detta byggs på med mer avancerade övningar som kräver både balans och koordination; springa och studsa en boll, balansera kroppen vid olika moment i t.ex. en redskapsbana.

Eleverna ska kunna delta på lektionerna tillsammans genom att visa respekt för varandras förutsättningar, ta hänsyn till gruppen och den miljö man vistas i. Eleverna ska förstå varför regler och rutiner är viktiga att följa och hur man på bästa sätt kan hjälpa varandra att genomföra en idrottslektion

Musik kommer att användas som ett redskap för att eleverna ska lära sig att följa musikens karaktär och förstå hur man kan använda sig av rytmer och toner vid olika motionsövningar. Eleverna ska kunna förstå hur kartan är en bild av verkligheten. Genom utflykter och mindre vandringar byggs ett intresse för skog och mark upp och eleverna får lära sig om allemansrättens kulturella traditioner i Sverige. I slutet av årskurs 5 ska alla elever kunna simma på djupt vatten, samt våga hoppa i från kanten eller från en lägre höjd. Eleverna ska även praktiskt få prova livräddning och veta vem man ska ringa eller be om hjälp vid en eventuell nödsituation.

Eleverna ska genom olika aktiviteter, uppgifter och samtal se sambandet mellan motion och god fysisk och psykisk hälsa, t.ex. varför hjärtat slår snabbare och varför andningen blir tyngre vid aktivitet samt koppla detta till betydelsen av en sund livsstil.

Idrottsämnet ska också ge eleverna en tydlig inblick i praktisk idrottsutövning, samt förståelse för och grundläggande kunskap i några enskilda idrotter. Eleverna ska inom ämnet idrott lära sig vad begrepp som samarbete, sportsmanship och respekt för varandra innebär. Eleverna ska också förstå innebörden av begrepp som taktik, teknik och träningsplanering. Idrottens sociala och sportsliga dimension är även en möjlighet för eleverna att stärka gemenskapen och förståelsen i ett mångkulturellt samhälle.

Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-3
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna delta på idrottslektioner tillsammans med andra, samt förstå begreppet ”hälsa och hygien”.
  2. Kunna samarbeta med andra och kunna utföra grundläggande rörelser.
  3. Kunna röra sig till musik och följa musikens karaktär.
  4. Behärska de motoriska grundformerna.
  5. Ha förståelse för hur en karta fungerar.

 Lokala mål år 1-3

Eleven skall:

  1. Förstå varför regler och rutiner under och i samband med idrottslektionerna är viktiga att följa.
  2. Delta i lekar och olika idrottsaktiviteter och på så sätt utveckla motorisk- och koordinatorisk förmåga.
  3. Kunna röra sig till musik. Höra/känna enklare förändringar i musikens karaktär.
  4. Kunna delta vid aktiviteter där ett funktionellt och allsidigt rörelsemönster krävs Vara trygg i grundare vatten.
  5. Förstå att kartan är en förminskad bild av verkligheten.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet? 

Genom att:

  1. Visa hänsyn till andra klasskamrater under färden till/från idrottshallen, på lektioner samt i omklädningsrum.
  2. Hjälpa till vid fram- och tillbakaplockning av redskap.
    Vara ombytt till lektioner.
    Duscha efter lektioner.
    Springa i olika tempon och byta riktning.
    Kasta och fånga bollar av olika storlek och vara uppmärksam vid bollbanans förändring (avståndsbedömning, hårt/löst pass, högt/lågt pass etc.). 
    Förstå och följa regler för olika lekar.
  3. Utföra enklare rörelser till musik.
    Dansa en enkel dans.
  4. Krypa, hoppa, klättra, stödja, rulla och balansera i olika situationer t ex. vid redskapsbanor. 
    Doppa huvudet under vattenytan vid bad.
  5. Genomföra orientering i idrottshallen och på skolgården genom att följa en karta.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter, samt veta något om skaderisker i samband med idrott.
  2. Känna till något om och kunna ge synpunkter på arbetsmiljön i skolan.
  3. Kunna utföra enkla danser och rörelseuppgifter till musik.
  4. Behärska olika motoriska grundformer och utför rörelser med balans och kroppskontroll.
  5. Kunna orientera sig i och hitta i närmiljön.
  6. Kunna simma och hantera nödsituationer vid vatten.
  7. Ha grundläggande kunskaper om friluftsliv, samt känna till principerna för allemansrätten.

 Lokala mål år 4-5

Eleven skall:

  1. Delta i alla olika moment på lektionerna.
    Förstå och följa säkerhetsregler för olika aktiviteter.
  2. Visa respekt och ta hänsyn till andras behov och förutsättningar.
  3. Kunna röra sig till musik och känna igen olika takt och karaktär.
  4. Kunna delta vid aktiviteter där ett funktionellt och allsidigt rörelsemönster krävs.
  5. Kunna förstå kartans funktion i relation till verkligheten.
  6. Kunna simma.
    Hantera nödsituationer.
    Ha inblick i grundläggande iskunskap.
  7. Kunna vistas i naturen.
    Visa respekt för natur och miljö enligt allemansrättens principer.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Vara ombytt och delta aktivt under lektionerna.
    Utveckla t ex samarbetsförmåga vid olika lagspel, lekar och givna gruppuppgifter.
    Följa lärarens instruktioner, tar hänsyn till och respekterar andra elever.
  2. Visa att han/hon förstår att alla arbetar utifrån sina egna förutsättningar (förklara regler, hjälpa andra och på så sätt gör aktiviteten enklare och roligare för alla).
    Vara uppmärksam på skolans sociala och fysiska arbetsmiljö.
  3. Utföra rörelseuppgifter till musik.
    Följa musikens karaktär.
    Delta i enkla par- och gruppdanser.
  4. Utföra övningar som kräver sammansatta rörelser, t ex. springa och studsa boll, springa baklänges utan att krocka och ta ansats med jämfota avhopp.
  5. Genomföra en enkel orienteringsuppgift i skolans eller idrottshallens närområde.
    Hålla kartan så den stämmer med verkligheten (kunna passa kartan).
  6. Vara trygg på djupare vatten.
    Simma 200m, varav 50m ryggsim.
    Kasta livlina/-boj till kamrat. 
    Redogöra sina iskunskaper.
  7. Delta i utomhusaktiviteter med lämplig klädsel.
    Uppträda med respekt för naturen.
    Följa allemansrättens föreskrifter.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang.
  2. Kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter.
  3. Kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion.
  4. Kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider.
  5. Ha kunskaper i livräddande första hjälp.
  6. Ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Förstå att den egna hälsan påverkas av mat och motion, känna till lite om hur man förebygger idrottsskador.
  2. Vara ombytt och deltar aktivt efter egna förutsättningar.
    Kunna arbeta tillsammans med andra.
    Hjälpa till vid ut- och inplockning av redskap.
  3. Ta ansvar för egen träning under lektionen och på fritiden.
  4. Kunna med hjälp av kartan orientera sig utanför skolans närmaste område.
    Ha kunskap om hur man klär sig för olika aktiviteter och förhållanden.
  5. Ha genomgått HLR-utbildning.
  6. Ha grundläggande ergonomiska kunskaper.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Är aktiv och äter för att kunna må bra.
    Kan nämna några faktorer som förebygger idrottsskador t ex uppvärmning.
  2. Känner till grundläggande regler, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna.
    Känna till säkerhetsregler för olika aktiviteter och respekterar dessa.
    Respekterar regler och överenskommelser under lektionen.
  3. Är aktiv och kan hjälpa till att leda uppvärmning eller lektion.
  4. Använder karta för att hitta i skolans närområde.
    Kan med hjälp läsa kartan för okänt skogsområde.
    Klär sig lämpligt vid inomhus- och utomhusaktiviteter.
  5. Deltar vid HLR-utbildning.
  6. Vet hur man undviker skador vid t ex tunga lyft.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang,
  2. Kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter,
  3. Kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion,
  4. Kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,
  5. Ha kunskaper i livräddande första hjälp,
  6. Ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Förstå att den egna hälsan beror på mat motion, psykiska faktorer och miljö.
    Ha viss kunskap om några idrottsskador och hur man förebygger dem.
  2. Vara ombytt och deltar aktivt efter egna förutsättningar.
    Kunna arbeta tillsammans med andra.
    Hjälpa till vid ut- och inplockning av redskap.
  3. Kunna ta ansvar för egen träning under lektionen och på fritiden.
  4. Med hjälp av kartan kunna orientera sig utanför skolans närmaste område.
    Ha kunskap om hur man klär sig för olika aktiviteter och förhållanden.
  5. Ha genomgått HLR- utbildning.
  6. Eleven känner till säkerhetsregler för olika aktiviteter och respekterar dessa.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Delta aktivt på lektionerna.
    Ha viss insikt om hur idrottsskador kan förebyggas.
  2. Känner till grundläggande regler, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna.
    Visar förståelse för sina kamraters olika behov och förutsättningar vid aktiviteter.
    Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
    Hjälper till vid hantering av olika redskap.
  3. Delta efter egen förmåga med hänsyn till skada eller sjukdom.
  4. Kan med kartans hjälp ta sig till olika kontrollpunkter.
    Är vid utomhusaktiviteter vara klädd på ett lämpligt sätt, oavsett årstid.
  5. Deltar vid HLR- utbildning
  6. Eleven följer givna instruktioner och regler.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang.
  2. Kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter.
  3. Kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion.
  4. Kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,.
  5. Ha kunskaper i livräddande första hjälp.
  6. Ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Förstå att den egna hälsan beror på mat motion, psykiska faktorer och miljö.
    Ha kunskap om några idrottsskador och hur man förebygger dem.
  2. Vara ombytt och deltar aktivt efter egna förutsättningar.
    Kunna arbeta tillsammans med andra.
    Hjälpa till vid ut- och inplockning av redskap.
  3. Ta ansvar för egen träning under lektionen och på fritiden.
  4. Med hjälp av kartan kunna orientera sig utanför skolans närmaste område.
    Ha kunskap om hur man klär sig för olika aktiviteter och förhållanden.
  5. Genomgå HLR- Utbildning
  6. Ha grundläggande ergonomiska kunskaper.
    Känna till säkerhetsregler för olika aktiviteter och respekterar dessa.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Delta aktivt på lektionerna.
    Delta vid teoretiskt och praktiskt Idrottsprojekt.
    Ha viss insikt om hur idrottsskador kan förebyggas.
  2. Känner till grundläggande regler, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna.
    Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
    Hjälpa till vid hantering av olika redskap.
  3. Delta efter egen förmåga med hänsyn till skada eller sjukdom. 
    Delta efter förmåga vid andra elevers planerade aktivitet.
  4. Kan med kartans hjälp ta sig till olika kontrollpunkter.
    Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt, oavsett årstid.
  5. Deltar vid HLR- utbildning.
  6. Ha viss insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet.
    Följa givna instruktioner och regler.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang.
  2. Kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter.
  3. Kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion.
  4. Kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,.
  5. Ha kunskaper i livräddande första hjälp.
  6. Ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå att den egna hälsan beror på mat motion, psykiska faktorer och miljö.
    Ha grundläggande kunskaper inom träningslära.
  2. Vara ombytt och deltar aktivt efter egna förutsättningar.
    Visa samarbetsförmåga och hjälper till vid ut- och inplockning av redskap.
  3. Ta ansvar för egen träning, under lektionen och på fritiden.
  4. Med hjälp av kartan kunna orientera sig utanför skolans närmaste område.
    Ha kunskap om hur man klär sig för olika aktiviteter och förhållanden.
  5. Genomgå HLR- utbildning.
  6. Känna till säkerhetsregler för olika aktiviteter och respekterar dessa.
    Ha grundläggande ergonomiska kunskaper och tillämpar dem.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Är ombytt och deltar aktivt vid lektionerna.
    Har kunskaper om hur samband mellan motion, kost och vila påverkar hälsan.
    Deltar och genomför teoretiskt och praktiskt träningsläraprojekt.
  2. Känner till och följer grundläggande regler för aktiviteten, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna samt visar god samarbetsförmåga.
    Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
    Hjälper till vid hantering av olika redskap.
  3. Planerar och genomför aktiviteter på egen hand eller tillsammans med andra.
    Har kunskap om hur sjukdom eller skada kan begränsa aktivitet.
  4. Kan med hjälp av karta och kompass ta sig till olika kontrollpunkter.
    Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt.
  5. Har genomgått första hjälpens HLR-utbildning.
  6. Följer givna instruktioner och regler.
    Har insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet.


 
Tillbaka till toppen av sidan