Fysik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Fysik

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Fysik

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Fysikämnet syftar till att beskriva och förklara naturen ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet såväl inför vardagslivets fenomen som inför mikro- och makrokosmos. Fysikämnet syftar vidare till förståelse av människans relation till naturen, särskilt sådant som handlar om energiförsörjning och strålning.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i fysik sträva efter att eleven:

beträffande natur och människa

  • Utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom områdena mekanik, elektricitetslära och magnetism, optik, akustik, värme samt atom- och kärnfysik.
  • Utvecklar kunskap om energi och energiformer, energiomvandlingar och energikvalitet samt samhällets energiförsörjning.
  • Utvecklar kunskap om olika slag av strålning och dess växelverkan med materia och levande organismer.
  • Utvecklar kunskap om fysikens världsbild utgående från astronomi och kosmologi,

beträffande den naturvetenskapliga verksamheten

  • Utvecklar kunskap om den fysikaliska vetenskapens kunskapsbildande metoder, särskilt vad gäller formulering av hypoteser samt mätningar, observationer och experiment.
  • Utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment å ena sidan och utveckling av begrepp, modeller och teorier å den andra.

beträffande kunskapens användning

  • Utvecklar sin förmåga att göra kvantitativa, kvalitativa och etiska bedömningar av konsekvenser av mänskliga verksamheter och olika tekniska konstruktioner från miljö-, energi- och resurssynpunkt.
  • Utvecklar sin förmåga att använda fysikkunskaper samt etiska och estetiska argument i diskussioner om konsekvenser av fysikens tillämpningar i samhället.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Fysiken förklarar naturens mångfald av fenomen med ett begränsat antal begrepp och teorier. Till dessa begrepp hör t.ex. energi, rörelse och kraft. Fysiken innefattar studiet av objekt vars storlek omspänner en skala från de största avstånden i universum till de minsta beståndsdelarna i atomen. Fysiken omspänner även en tidsskala som sträcker sig från universums tillblivelse till de korta tider som rör händelser i atomernas värld.

Fysiken bidrar till förståelsen av betingelserna för jordens bildande och för livets uppkomst och fortbestånd och den ger en bakgrund till existentiella frågor. Ämnet har utvecklats parallellt med dess tekniska tillämpningar och därigenom får den anknytning till etiska frågeställningar. Fysikämnet ger argument för ställningstaganden i värdefrågor. Till dessa kan också kopplas skönhetsupplevelser som kan uppstå såväl genom insikten av hur enskilda fenomen kan förklaras av generella principer som vid upplevelser av specifika naturfenomen såsom åsynen av en solnedgång, en regnbåge eller ett norrsken.

Studierna i fysik kan ta sin utgångspunkt i vardagen. Där ingår såväl naturfenomen som tekniska anordningar. Kunskap inom fysiken har sin grund i växelspelet mellan observationer av naturfenomen och systematiska experiment å ena sidan och begrepp, modeller och teorier å den andra.

Fysikämnet omfattar mekanik med akustik och vågrörelse, värmelära, optik samt elektricitetslära och magnetism med elektromagnetisk strålning. Därtill kommer astronomi, kosmologi, atom- och kärnfysik. Energi utgör ett för alla kunskapsområden gemensamt begrepp. Särskild uppmärksamhet riktas mot begrepp som kommer till användning i vardagsliv och teknik samt vid diskussion av miljö- och resursfrågor.

Fysikens karaktär belyses genom dess historiska utveckling. Historien visar hur utvecklingen utgått från begrepp och förklaringar som står vardagserfarenheten nära. Under historiens gång har dessa begrepp efterhand ersatts av teoretiska begrepp och modeller. Fysikens historiska utveckling illustrerar kunskapens framväxt och utgör ett värdefullt stöd vid studierna.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall:

beträffande natur och människa

  • Ha insikt i hur planeterna rör sig runt solen samt hur jorden och månen rör sig i förhållande till varandra och kunna förknippa tideräkning och årstider med dessa rörelser.
  • Ha insikt i grundläggande meteorologiska fenomen och sammanhang.
  • Ha insikt i tekniska tillämpningar av den elektriska kretsen och permanentmagneter.
  • Ha insikt i grunderna för ljudets utbredning, hörseln samt ljusets egenskaper och ögats funktion.
  • Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i vår och andra kulturer,
  • beträffande den naturvetenskapliga verksamheten.
  • Ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment.
  • Känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.

beträffande kunskapens användning

  • Ha inblick i hur fysiken kan belysa existentiella frågor, t.ex. världens uppkomst, livets betingelser på jorden och på andra planeter samt energi- och resursfrågor.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall:

beträffande natur och människa

  • Ha kunskap om olika energiformer och energiomvandlingar samt vid tekniska tillämpningar miljö-, resurs- och säkerhetsaspekter.
  • Ha kunskap om tryck, värme och temperatur i sammanhang med materiens olika former.
  • Ha insikt i hur ljud skapas, utbreder sig och kan registreras.
  • Ha kunskap om principerna för den elektriska kretsen och känna till begrepp som ström, spänning, elektrisk energi och effekt samt om olika sätt att generera elektrisk ström.
  • Ha insikt i hur ljus utbreder sig, reflekteras och bryts samt hur ögat kan uppfatta ljus.
  • Ha inblick i några tillämpningar av fysik inom exempelvis medicin, kommunikation och informationsteknik.
  • Ha insikt i materiens uppbyggnad av elementarpartiklar och atomer.
  • Ha insikt i universums uppbyggnad och om hur denna kunskap utvecklats genom tiderna.
  • Ha kunskap om vårt solsystem samt om stjärnor och deras utveckling.

beträffande den naturvetenskapliga verksamheten

  • Kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas.
  • Kunna med hjälp av exempel belysa hur fysikens upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.

beträffande kunskapens användning

  • Kunna använda såväl naturvetenskapliga som estetiska och etiska argument i frågor om fysikens tillämpningar i samhället och i tekniska anordningar som förekommer i elevens vardag.
  • Kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i fysik har bidragit till förbättring av våra levnadsvillkor, samt ge exempel på hur den har missbrukats.
  • Ha inblick i hur experiment utformas och analyseras utifrån teorier och modeller.
  • Kunna föra diskussioner om resursanvändning i privatlivet och i samhället.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Vi strävar i vår undervisning efter att eleven:

  • Utvecklar kunskap om den fysikaliska vetenskapens metoder, särskilt vad gäller formulering av hypoteser samt mätningar, observationer och experiment och hur dessa har samband med begrepp, modeller och teorier.
  • Utvecklar sin förmåga att göra etiska bedömningar av konsekvenser av olika tekniska konstruktioner från miljö-, energi- och resurssynpunkt.
  • Ska få känna upptäckandets fascination och glädje och att ämnet ska väcka förundran och nyfikenhet.

Vi vill att eleven ska kunna:

  • Genomföra mätningar, observationer och experiment.
  • Belysa hur fysikens upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  • Beskriva hur kunskaper i fysik har bidragit till förbättringar av våra livsvillkor och hur den missbrukats.

I ämnet fysik anser vi det viktigt att:

  • Vi tar tillvara elevens glädje och nyfikenhet.
  • Eleven får positiva upplevelser.
  • Eleven får använda sig av alla sinnen.
  • Vi försöker stärka elevens självkänsla.
  • Vi får möjlighet att arbeta i små grupper så att ett experimentellt arbetssätt kan tillämpas.
  • Miljö och hälsa genomsyrar hela undervisningen.
  • Värderingsövningar ingår vid lämpliga ämnesområden.
  • Eleverna söker kunskap och förståelse som kan bygga på deras egna frågor.
  • Eleverna lär sig iaktta och dra egna slutsatser både muntligt och skriftligt.
  • Eleverna kan läsa och förstå en faktatext.
  • Vi samverkar med andra ämnen.

Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Ha insikt i hur planeterna rör sig runt solen samt hur jorden och månen rör sig i förhållande till varandra och kunna förknippa tideräkning och årstider med dessa rörelser.
  2. Ha insikt i grundläggande meteorologiska fenomen och sammanhang.
  3. Ha insikt i tekniska tillämpningar av den elektriska kretsen och permanentmagneter.
  4. Ha insikt i grunderna för ljudets utbredning, hörseln samt ljusets egenskaper och ögats funktion.
  5. Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i vår och andra kulturer.
  6. Ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment.
  7. Känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  8. Ha inblick i hur fysiken kan belysa existentiella frågor, t ex. världens uppkomst, livets betingelser på jorden och på andra planeter samt energi- och resursfrågor.

Lokala mål år 1-3

Eleven skall:

  1. Känna till sol, måne och planet och skillnaden emellan dem, känna till månens olika faser och förstå årstidernas sambandet med väderleken. Känna till jordens dragningskraft.
  2. Känna till hur regn uppstår.
  3. Känna till vad ström används till. Känna till några olika materiel som är magnetiska.
  4. Känna till våra fem sinnen.
  5. Läsa skapelseberättelser från olika kulturer.
  6. Kunna avläsa en termometer.
  7. Känna till elektricitetens betydelse för vårt samhälle.
  8. Bli medveten om jordens begränsade energiresurser.

På vilket sätt kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Arbeta med planeterna. Ge exempel på hur jordens dragningskraft fungerar.
  2. Rita vattnets kretslopp.
  3. Arbeta med ”Kretsar kring el”. Visa med en magnet.
  4. Göra laboration om våra fem sinnena.
  5. Illustrera någon berättelse.
  6. Göra egna väderobservationer och göra ett diagram.
  7. Berätta vad som händer vid strömavbrott.
  8. Hushålla med energi i vardagen.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4-5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Ha insikt i hur planeterna rör sig runt solen samt hur jorden och månen rör sig i förhållande till varandra och kunna förknippa tideräkning och årstider med dessa rörelser.
  2. Ha insikt i grundläggande meteorologiska fenomen och sammanhang.
  3. Ha insikt i tekniska tillämpningar av den elektriska kretsen och permanentmagneter.
  4. Ha insikt i grunderna för ljudets utbredning, hörseln samt ljusets egenskaper och ögats funktion.
  5. Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i vår och andra kulturer.
  6. Ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment.
  7. Känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  8. Ha inblick i hur fysiken kan belysa existentiella frågor, t ex. världens uppkomst, livets betingelser på jorden och på andra planeter samt energi- och resursfrågor.

Lokala mål år 4-5

Eleven skall:

  1. Känna till vårt solsystem, och hur solens närhet påverkar våra årstider.
  2. Känna till hur åska och blixt uppkommer.
  3. Känna till vad ström är. Känna till att magneter har två sidor som repellerar alt. attraherar varandra.
  4. Känna till att ljudet transporteras i luften via vågor. Känna till att vitt ljus innehåller alla färger samt att ljuset bryts i övergång mellan luft och vatten.
  5. Läsa skapelseberättelser från olika kulturer.
  6. Att under en kortare period kunna observera solens upp och nedgång.
  7. Kunna reflektera över skillnaden på människans liv idag och för 100 år sedan.
  8. Känna till olika typer av miljöförstöring orsakade av människan.

På vilket sätt kan eleven visa ett han/hon nått målet?

Genom att:

  1. Skriftligt el. muntligt redogöra för hur solsystemet ser ut. Muntligt redogöra för varför vi har olika årstider samt kunna delta i en diskussion om rymdens oändlighet. Veta att år, månad och dygn utgår från himlakropparnas rörelse.
  2. Utifrån en bild muntligt förklara händelseförloppet.
  3. Arbeta med ”Kretsar kring el”. Med hjälp av två magneter visa och förklara vad repellera och attrahera är.
  4. Praktiskt och muntligt kunna redogöra för detta med hjälp av vatten och en stämgaffel. Att kunna rita en regnbåge och muntligt förklara vad som händer.
  5. Skriftligt redogöra för sina observationer, ex. rita ett diagram.
  6. Samtala och jämföra.
  7. Skriva en berättelse om hur det var att leva för 100 år sedan.
  8. Ge olika exempel på miljöförstöring. Delta i en diskussion om människans påverkan på jorden.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan