|
Nationell kursplan i Kemi
Ämnets syfte och roll i utbildningen Kemiämnet syftar till att beskriva och förklara omvärlden ur ett kemiskt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandes fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet såväl inför vardagslivets fenomen som naturens uppbyggnad. Kemiämnet syftar vidare till att belysa och bearbeta frågor om hälsa, miljö och jordens resurser.
Mål att sträva mot Skolan skall i sin undervisning i kemi sträva efter att eleven:
beträffande natur och människa
- Utvecklar kunskap om grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt tekniska produkter av betydelse för vardagslivet.
- Utvecklar kunskap om omvandlingar vid kemiska reaktioner.
- Utvecklar kunskap om atomens byggnad och kemisk bindning som förklaringsmodell för kemiska processer.
- Får inblick i äldre tiders kemiska tänkande och kunnande.
- Utvecklar förståelse av materiens oförstörbarhet, omvandlingar, kretslopp och spridning.
beträffande den naturvetenskapliga verksamheten
- Utvecklar kunskap om hur kemiska experiment bygger på begrepp och modeller och hur dessa kan utvecklas genom experimenterande.
- Utvecklar kunskap om hur kemin har påverkat våra materiella livsvillkor och vår kulturs världsbild.
beträffande kunskapens användning
- Utvecklar kunskap om hur kemiska teorier och modeller samt personliga erfarenheter kan användas för att behandla miljö-, säkerhets- och hälsofrågor.
- Utvecklar förmåga att använda kunskaper i kemi samt etiska och estetiska argument i diskussioner om konsekvenser av kemins samhälleliga tillämpningar.
Ämnets karaktär och uppbyggnad Kemiämnet tar sin utgångspunkt i vardagen och lyfter i detta perspektiv fram frågor rörande naturresurser och hälsa. Grundläggande är begrepp som materiens uppbyggnad och egenskaper, kemiska reaktioner, kretslopp och transport. Förståelse av materiens struktur och egenskaper utgår från elementär kunskap om atomens byggnad och kemisk bindning. Centralt för tolkningen av kemiska reaktioner är att massan bevaras, men att atomära beståndsdelar vid reaktionen arrangeras till nya kemiska föreningar samtidigt som energi omsätts. Ämnenas kretslopp, transport och spridning kan förstås utifrån kännedom om materiens egenskaper, kunskaper om kemiska reaktioner samt om vattnets och luftens roll som lösnings- och transportmedel. Uppbyggnad och nedbrytning av ämnen i naturen är olika delar av naturliga kretslopp. Människans verksamhet ingriper i dessa kretslopp.
Kunskaper i kemi är en viktig förutsättning för det moderna samhällets produktion, miljöarbete och hälsovård. Hit hör kunskaper om naturliga och industriella processer, om
framställningen av olika material och deras användning samt hur återanvändning och återvinning används för att organisera resurshushållningen. I grundskolan utvecklas kunskaper i kemi för att kunna förstå, argumentera och ta ställning i frågor som rör t.ex. industriprocesser, produkter, produktanvändning, energiutnyttjande eller för att föreslå åtgärder i frågor som rör miljö och hälsa.
Industriella processer ger många produkter som väsentligt förbättrat människans livsvillkor. Samma processer ger också ofta biprodukter som behöver tas hand om på ett miljömedvetet sätt. Exempelvis ger storskalig förbränning av sopor för energiproduktion miljöfördelar jämfört med lokal eldning, men kräver att rökgaser renas och ask rester tas om hand eller används på ett betryggande sätt. Gödsling av mark ger produktionsfördelar men ger samtidigt upphov till miljöproblem. Vatten är ett effektivt transportmedel både i tekniken, i naturen och i organismer. Föroreningar kan spridas med vatten, men vatten kan också renas med kemiska och biologiska metoder. Luft kan både förorenas och renas.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall:
beträffande natur och människa
- Ha kunskap om begreppen fast och flytande form, gasform samt kokning, avdunstning, kondensering och stelning.
- Känna till några olika slags blandningar och lösningar.
- Känna till några faktorer som leder till att material bryts ned och kunna ge exempel på hur detta kan förhindras.
beträffande den naturvetenskapliga verksamheten
- Ha egen erfarenhet av att på ett säkert sätt experimentera med vardagliga kemiska produkter,
- Kunna göra iakttagelser om olika material och ha inblick i hur de kan indelas.
beträffande kunskapens användning
- Ha inblick i hur kemisk kunskap kan användas vid diskussioner om resurs- och miljöfrågor och om hur kemikunskaper kan användas för att förbättra våra levnadsvillkor.
- Ha insikt om risker med hemmets kemikalier, hur de är märkta och bör hanteras.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall:
beträffande natur och människa
- Ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemisk-tekniska produkter.
- Ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
- Ha kunskap om vattnets egenskaper och kunna beskriva dess roll som lösningsmedel och som transportmedel i mark och växter.
- Ha kunskap om egenskaper hos luft och dess betydelse för kemiska processer som korrosion och förbränning.
beträffande den naturvetenskapliga verksamheten
- Kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas.
- Kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet.
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
- Ha inblick i hur experiment utformas och analyseras utifrån teorier och modeller.
beträffande kunskapens användning
- Kunna använda resultat av mätningar och experiment i diskussioner om miljöfrågor.
- Kunna använda såväl kemiska kunskaper som estetiska och etiska argument i frågor om resursanvändning, föroreningar och kretslopp.
- Ha kunskaper om industriella tillämpningar inom kemiområdet.
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemisk kunskap har använts för att förbättra våra levnadsvillkor samt hur denna kunskap har missbrukats.
- Känna till hur man på ett säkert sätt hanterar vanliga kemikalier och brandfarliga ämnen.
- Kunna föra diskussioner om resursanvändning i privatlivet och i samhället.
Lokalt tillägg
Ämnets syfte och roll i utbildningen
Vi strävar i vår undervisning efter att eleven ska:
- Få del av upptäckandets glädje, nyfikenhet och förundran både inför vardagslivets fenomen och naturens uppbyggnad.
- Kunna genomföra mätningar, observationer och experiment.
- Kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet.
- Utveckla sin förmåga att göra etiska bedömningar i miljöfrågor inom
resursanvändning, föroreningar och kretslopp.
I ämnet kemi anser vi det viktigt att:
- Vi tar tillvara elevens glädje och nyfikenhet.
- Eleven får positiva upplevelser.
- Eleven får använda sig av alla sinnen.
- Vi försöker stärka elevens självkänsla.
- Vi får möjlighet att arbeta i små grupper så att ett experimentellt arbetssätt kan tillämpas.
- Miljö och hälsa genomsyrar hela undervisningen.
- Värderingsövningar ingår vid lämpliga ämnesområden.
- Eleverna söker kunskap och förståelse som kan bygga på deras egna frågor.
- Eleverna lär sig iaktta och dra egna slutsatser både muntligt och skriftligt.
- Eleverna kan läsa och förstå en faktatext.
- Vi samverkar med andra ämnen.
- Vi har ändamålsenliga lokaler och utrustning.
Klass 1-3
Nationella mål år 5
Eleven skall:
- Ha kunskap om begreppen fast och flytande form, gasform samt kokning, avdunstning, kondensering och stelning.
- Känna till några olika slags blandningar och lösningar.
- Känna till några faktorer som leder till att materialet bryts ned och kunna ge exempel på hur detta kan förhindras.
- Ha inblick i hur kemisk kunskap kan användas vid diskussioner om resurs- och miljöfrågor och om hur kemikunskap kan användas för att förbättra våra levnadsvillkor.
- Ha insikt om risker med hemmets kemikalier, hur de är märkta och bör hanteras.
Lokala mål år 1-3
Eleven skall:
- Kunna beskriva olika ämnens egenskaper.
Känna till begreppen fast, flytande och gas.
- Känna till några olika slags blandningar och lösningar.
- Känna till hur några ämnen och material påverkar miljön.
- Bli medveten om sin egen roll och ansvar i samhället.
- Känna till vad olika symboler på flaskor hemmet betyder och hur de ska förvaras.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Göra sorteringsövningar. Samtala om vattnets kretslopp. Göra laborationer och dokumentera.
- Göra laborationer och dokumentera.
- Utföra en laboration om källsortering och sophantering.
- Utföra en laboration om källsortering och sophantering.
- Utföra en laboration om källsortering och sophantering.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 4-5 Nationella mål år 5
Eleven skall:
- Ha kunskap om begreppen fast och flytande form, gasform samt kokning, avdunstning, kondensering och stelning.
- Känna till några olika slags blandningar och lösningar.
- Känna till några faktorer som leder till att materialet bryts ned och kunna ge exempel på hur detta kan förhindras.
- Ha egen erfarenhet av att på ett säkert sätt experimentera med vardagliga kemiska produkter.
- Kunna göra iakttagelser om olika material och ha inblick i hur de kan indelas.
- Ha inblick i hur kemisk kunskap kan användas vid diskussioner om resurs- och miljöfrågor och om hur kemikunskap kan användas för att förbättra våra levnadsvillkor.
- Ha insikt om risker med hemmets kemikalier, hur de är märkta och bör hanteras.
Lokala mål år 4-5
Eleven skall:
- Kunna beskriva olika ämnens egenskaper.
Känna till begreppen fast, flytande och gas.
- Känna till några olika slags blandningar och lösningar.
- Känna till hur olika ämnen och material påverkar miljön.
- Känna till och förstå riskerna vid experiment.
- Kunna sortera material i olika kategorier.
- Bli medveten om sin egen roll och ansvar i samhället.
- Känna till vad olika symboler på flaskor hemmet betyder och hur de ska förvaras.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Göra sorteringsövningar. Samtala om vattnets kretslopp. Göra laborationer och dokumentera.
- Göra laborationer och dokumentera.
- Samtala.
- Följa instruktioner.
- Göra sorteringsövningar. Göra laboration om de fyra elementen. Samtala.
- Göra ett arbete om källsortering, sophantering eller miljöförstöring.
- Samtala.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 6 Nationella mål år 9
Eleven skall :
- Ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt-tekniska produkter.
- Ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
- Ha kunskap om vattnets egenskaper och kunna beskriva dess roll som lösningsmedel och som transportmedel i mark och växter.
- Ha kunskap om egenskaper hos luft och dess betydelse för kemiska processer som korrosion och förbränning.
- Kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
- Kunna använda såväl kemiska kunskaper som estetiska och etiska argument i frågor om resursanvändning, föroreningar och kretslopp.
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemisk kunskap har använts för att förbättra våra levnadsvillkor samt hur denna kunskap har missbrukats.
- Känna till hur man på ett säkert sätt hanterar vanliga kemikalier och brandfarliga ämnen.
Lokala mål år 6
Eleven skall:
- Känna till skillnaden mellan en atom och en molekyl.
Känna till att grundämnena delas in i metaller och icke-metaller, samt att modeller bara är förenklade beskrivningar av verkligheten.
- Känna till kolets och vattnets kretslopp samt känna till att atomerna går i kretslopp.
- Kunna redogöra för ämnens olika aggregationsformer. Förstå vad som händer när ett ämne löser sig i ett annat.
- Känna till att luft är en blandning av gaser.
- Kunna genomföra enklare experiment med handledning.
- Känna till att mediciner och smink är kemiskt framställda.
- Förstå varför man tvättar sig med tvål och vatten.
- Känna till produkter som är kemiskt framställda, samt hur dessa kan användas på ett mer miljövänligt sätt.
- Förstå att vattenlösliga målarfärger är mindre farliga än icke vattenlösliga.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Beskriva att en molekyl är sammansatt av två eller flera atomer.
Kunna peka ut var metaller finns i periodiska systemet samt ge exempel på metall och icke metall.
- Med ord och/eller bild beskriva kolets kretslopp och nämna några atomer och molekyler som ingår.
- Redogöra för vad som händer när vatten går från fast form till flytande form och gasform.
Förklara skillnaden mellan en lösning och en blandning. Ytligt beskriva pH-skalan.
- Berätta om vilka grundämnen som finns i luft.
Beskriva vad som kännetecknar en kemisk reaktion och kunna lite om grunderna i formelskrivning.
- Delta vid experiment och diskutera resultaten.
- Ge exempel på hur människor sminkat sig förr och vilka mediciner man använde.
- Veta att hårt vatten innehåller kalk.
Ge exempel på syror vi använder hemma.
- Berätta om något ämne som ingår i moderna tvättmedel.
Delta i diskussioner om hur dagens produkter kan vara skadliga för miljön.
- Tillverka egen målarfärg.
Hantera spill på ett korrekt sätt.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 7 Nationella mål år 9
Eleven skall:
- Ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt-tekniska produkter,
- Ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
- Ha kunskap om vattnets egenskaper och kunna beskriva dess roll som lösningsmedel och som transportmedel i mark och växter,
- Ha kunskap om egenskaper hos luft och dess betydelse för kemiska processer som korrosion och förbränning,
- Kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas
- Känna till hur man på ett säkert sätt hanterar vanliga kemikalier och brandfarliga ämnen,
Lokala mål år 7
Eleven skall:
- Kunna skillnaden mellan en atom och en molekyl, samt kunna skilja mellan ett grundämne och en kemisk förening
- Kunna beskriva de viktigaste kretsloppen (kol, vatten, kväve och svavel), samt hur dessa kan spridas i luft, mark och vatten.
Känna till markens huvudbeståndsdelar, vilken näring som behövs samt några föroreningars påverkan
- Beskriva vattnets beståndsdelar och egenskaper som lösningsmedel
- Kunna beskriva luftens beståndsdelar, dess roll i förbränning samt ha kunskap om olika luftföroreningar
- Kunna följa instruktioner för en laboration och utvecklar ett undersökande arbetssätt
- Kunna hantera kemikalier enligt säkerhetsföreskrifter, samt kunna några standardsymboler för kemiska ämnen
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Beskriva skillnaden mellan en atom och en molekyl.
Rita upp en modell av en molekyl med protoner, neutroner och elektroner. Beskriva skillnaden mellan ett grundämne och en kemisk förening samt ger exempel på vardera.
- Beskriva kretsloppet för vatten, kol, kväve och syre.
Redogöra för vattnets roll som lösnings- och transportmedel i mark och växter. Nämna några viktiga atomslag i jordskorpan. Känna igen de vanligaste mineralerna och bergarterna Beskriva närsalternas betydelse för markens bördighet, samt varför åkrar måste gödslas. Delta i diskussioner om olika föroreningar i marken
- Med ord och/eller bild beskriva hur en vattenmolekyl är uppbyggd.
Förklara vattnets olika aggregationstillstånd och lösande förmåga. Beskriva hur allt vatten i naturen innehåller lösta och uppslammade ämnen.
- Berätta vilka gaser luften innehåller.
Känna till att syre behövs för förbränning i t. ex. motorer och i kroppens celler. Veta att alla föreningar som innehåller syre kallas för oxid. Känna till hur ozonet i stratosfären fångar skadlig strålning samt vad som händer när detta är skadat Känna till hur olika föroreningar uppstår och kan minskas med t. ex. katalysatorer.
- Arbetar vid laborationer på ett säkert sätt och deltar i diskussioner om resultaten.
- Känner igen standardsymbolerna för: mycket giftigt ämne, miljöfarligt ämne, hälsoskadligt eller irriterande ämne, frätande ämne, brandfarligt ämne, oxiderande ämne och explosivt ämne.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 8 Nationella mål år 9
Eleven skall:
- Ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt-tekniska produkter,
- Ha kunskap om vattnets egenskaper och kunna beskriva dess roll som lösningsmedel och som transportmedel i mark och växter,
- Kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet,
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,
- Kunna använda resultat av mätningar och experiment i diskussioner om miljöfrågor,
- Ha kunskaper om industriella tillämpningar inom kemiområdet,
- Känna till hur man på ett säkert sätt hanterar vanliga kemikalier och brandfarliga ämnen
Lokala mål år 8
Eleven skall :
- Känna till gemensamma egenskaper för syror, baser, salter och oxider.
Eleven kan ge exempel på vanliga syror, baser och salter och känner till vardagliga och industriella användningsområden för dessa. Redogöra för var indikatorer används till och ger exempel på i naturen förekommande indikatorer.
- Ha kunskap om vattnets egenskaper och vad som gör den unik inom olika användningsområden som lösningsmedel och transportmedel.
- Genomföra experiment med god säkerhet, tolkar sina försök och resultat samt drar slutsatser av dessa.
- Kunna ge exempel på kemiska upptäckter som förändrat och är viktiga för vårt dagliga liv.
- Kunna redogöra för hur försurning i naturen uppkommer och beskriver dess effekter på skog och vatten.
- Ha kunskaper om hur syror och baser används inom industrin.
- Känna till hur kemiska rester ska hanteras. Känna till rutiner vid spill, brand eller andra incidenter.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Redogöra för vätejonens och hydroxidjonens betydelse i syror och baser.
Kunna ge exempel på tre syror och tre baser, deras kemiska namn samt vad de används till. Veta att vatten som innehåller jonföreningar leder ström. Beskriva vad indikatorer används till och ger exempel på två indikatorer.
- Beskriva vilka grundämnen som ingår i vattenmolekylen.
Ge exempel på vilka ämnen vatten kan lösa och transportera.
- Genomföra experiment utifrån instruktioner.
Kunna ge förslag på t ex vilken indikator som är lämpligast vid blandning av syra och bas vid neutralisation. Utförligt beskriva sina resultat.
- Vara medveten om att kemiska produkter är en del av vår vardag.
- Förklara vad som menas med försurning och vilka effekter försurning kan ha på naturen.
- Beskriva användningsområden för tre syror och tre baser.
- Ta tillvara på kemiska rester på ett korrekt sätt.
Veta var dusch, spol och brandsläckare finns, samt hur de fungerar.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 9 Nationella mål år 9
Eleven skall
- Ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt-tekniska produkter.
- Ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
- Ha kunskap om egenskaper hos luft och dess betydelse för kemiska processer som korrosion och förbränning.
- Kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet.
- Kunna använda resultat av mätningar och experiment i diskussioner och miljöfrågor.
- Kunna använda såväl kemiska kunskaper som estetiska och etiska argument i frågor om resursanvändning, föroreningar och kretslopp.
- Kunna med hjälp av exempel belysa hur kemisk kunskap han använts för att förbättra våra levnadsvillkor samt hur denna kunskap har missbrukats.
- Kunna föra diskussioner om resursanvändning i privatlivet och i samhället.
Lokala mål år 9
Eleven skall
- Känna till huvuddragen av det periodiska systemets struktur.
Känna till de viktigaste egenskaperna hos kolväten, alkoholer, organiska syror och estrar. Känna till handelsnamn och användningsområden hos några av de ovannämnda organiska föreningarna.
- Beskriva ett kretslopp där atomer av ett visst grundämne som är viktiga i levande varelser t ex kolets kretslopp.
- Ha kunskap om vad kemisk energi är och kunna ge exempel på detta.
- Genomföra försök som redovisas med laborationsrapport där hypotes, resultat och slutsats ingår.
- Kunna se sambandet mellan reaktioners resultat och dagens miljödiskussioner.
- Ha kunskaper om några ekonomiskt och tekniskt viktiga material och metaller.
- Kunna diskutera miljöpåverkan utifrån en teoretisk bas.
- Deltar i diskussioner om resursanvändning och använder sin kemiska kunskap som argument.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Leta upp ett grundämne i periodiska systemet m h a atomnummer.
Kunna m h a periodiska systemet redogöra för antalet elektroner, valenselektroner och elektronskal i ett givet grundämne. Känna till de fyra första ämnena i metanserien och vad de används till.
- Beskriva samband inom kretsloppen, t ex hur koldioxid tas upp genom växter och kolhydrater via fotosyntesen. Beskriva hur koldioxid bildas vid förbränning, cellandning och avges till atmosfären av växter, djur och mikroorganismer.
- Ge exempel på hur kemisk energi frigörs och hur man märker att det sker.
Känna till och ger exempel på hur kemisk energi frigörs vid förbränning.
- Genomföra försök där t ex brännbarhet, ledningsförmåga, surhetsgrad och löslighet hos alkoholer undersöks.
Dra slutsatser av försök och därmed konstatera gemensamma egenskaper hos kolväten, alkoholer, organiska syror och estrar.
- Beskriva kolets kretslopp och därmed hur föroreningar kan spridas.
- Jämför ädelheten hos några metaller.
Redovisa viss kunskap om hur järn och stål framställs.
- Använda kretsloppen för vatten och kolföreningar som bas vid miljödiskussioner.
- Diskutera hur den egna resursanvändningen påverkar miljön t ex sopor och kommunikation.
Tillbaka till toppen av sidan
|