Biologi

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Biologi

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Biologi

 Ämnets syfte och roll i utbildningen
Biologiämnet syftar till att beskriva och förklara naturen och levande organismer ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet inför det levande. Utbildningen i biologi syftar också till att göra kunskaper och erfarenheter användbara för att främja omsorgen om och respekten för naturen och medmänniskorna.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i biologi sträva efter att eleven:

beträffande natur och människa

  • Utvecklar kunskap om olika livsformer och deras betingelser.
  • Utvecklar kunskap om organismernas samspel med varandra och med sin omgivning.
  • Utvecklar kunskap om människokroppens byggnad och funktion.
  • Utvecklar kunskap om pubertetens inverkan på individen.
  • Utvecklar kunskap om livets villkor och utveckling och kan se sig själv och andra livsformer i ett evolutionsperspektiv.

beträffande den naturvetenskapliga verksamheten

  • Utvecklar kunskap om biologins betydelse för människans sätt att gestalta, bruka och uppleva naturen.
  • Utvecklar kunnande i de olika arbetssätten inom biologin, som fältobservationer och laborationer, samt kunskap om hur de växelspelar med de teoretiska modellerna.

beträffande kunskapens användning

  • Utvecklar omsorg om naturen och ansvar vid dess nyttjande.
  • Utvecklar förmågan att diskutera frågor om hälsa och samlevnad utifrån relevant biologisk kunskap och personliga erfarenheter.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Fyra centrala dimensioner karaktäriserar biologiämnets innehåll: ekosystem, biologisk mångfald, cellen och människan. I alla dessa fyra dimensioner kommer kunskaper i biologi till användning i samband med människans existentiella frågor, som angår både individen och samhället i stort.

Ekosystem
 

Biologiämnet introducerar ekologins begrepp och ger en bild av organismernas samspel med varandra och med sin omgivning. Ämnet omfattar bl.a. kunskap om delsystem som producenter, konsumenter, nedbrytare och råmaterial samt om dynamiska processer i ekosystemet som energins flöde genom systemet och materians kretslopp. Studier av enskilda organismer, populationer och samhällen utgör grunden för detta. Ämnet bearbetar även estetiska och etiska aspekter av de upplevelser som kontakten med naturen ger upphov till. Frågor om bevarandet av naturtyper behandlas med både naturvetenskapens verktyg och de verktyg som härrör från andra mänskliga verksamheter som friluftsliv, konst och skönlitteratur.

Biologisk mångfald
 

Biologiämnet presenterar den biologiska vetenskapens sätt att ordna och systematisera naturens mångfald. Grundläggande utgångspunkter är teorier om ekosystem och evolution, liksom artkunskap och kunskap om växters och djurs livsbetingelser och inbördes relationer. De vardagliga upplevelserna av mångfalden i naturen är ofta av etisk och estetisk karaktär och kommer exempelvis till uttryck i olika former av miljöengagemang. Ett av biologiämnets viktigaste bidrag till bearbetningen av människans relation till naturen är därför att belysa mångfalden av livsformer ur såväl de naturvetenskapliga som de estetiska och etiska perspektiven.

Cellen och livsprocesserna
 

Den naturvetenskapliga förklaringen till flera av de fenomen och funktioner som eleven upplever och iakttar hos sig själv och i omvärlden står att finna i kunskapen om cellen. Denna kunskap, och speciellt kunskapen om cellernas inre processer, har öppnat nya möjligheter inom t.ex. gentekniken. Dessa möjligheter innebär en förändring av människans livsvillkor, vilket har viktiga etiska aspekter. Förståelsen av denna förändring kräver kunskap om bl.a. fotosyntes, förbränning och den genetiska koden.

Människan
 

Biologiämnet behandlar människan som biologisk varelse. Häri ingår kunskaper om cellen, om inre organ och deras funktion samt hur dessa samverkar. Frågor som hälsa, droger och funktionshinder belyses. Utifrån perspektivet att ta ansvar både för sig själv och andra behandlas frågor om kärlek, sexualitet och samlevnad.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
 

Eleven skall:

beträffande natur och människa

  • Känna igen och namnge några vanligt förekommande växter, djur och andra organismer i närmiljön samt känna till deras krav på livsmiljö.
  • Kunna ge exempel på livscykler hos några växter och djur och deras olika stadier.
  • Känna till viktiga organ i den egna kroppen och deras funktion.
  • Ha insikt om människans fortplantning, födelse, pubertet, åldrande och död.
  • Ha inblick i beroendeframkallande medels inverkan på hälsan.
  • Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i olika kulturer.

beträffande den naturvetenskapliga verksamheten

  • ha inblick i genomförandet av laborationer samt av återkommande observationer i fält i sin närmiljö,
  • känna till några exempel där biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,

beträffande kunskapens användning

  • Kunna delta i samtal om bevarandet av naturtyper och mångfalden av arter.
  • Känna till några exempel där biologisk kunskap används för att förbättra våra livsvillkor, t.ex. växtförädling och genteknik.
  • Ha inblick i och kunna diskutera betydelsen av goda hälsovanor.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
 

Eleven skall:

beträffande natur och människa
 

  • Ha kännedom om några av jordens ekosystem och hur organismers samverkan kan beskrivas i ekologiska termer.
  • Ha insikt i fotosyntes och förbränning samt vattnets betydelse för livet på jorden.
  • Kunna ge exempel på kretslopp och anrikning i ett ekosystem.
  • Ha kännedom om hur celler är byggda och hur de fungerar.
  • Ha kännedom om det genetiska arvet.
  • Känna till grunddragen i livets utveckling samt villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald.
  • Ha kunskap om vad befruktning innebär.
  • Ha kunskap om sexuallivets biologi, preventivmetoder och sexuellt överförbar smitta.
  • Ha kännedom om den egna kroppens organ och organsystem samt hur de fungerar tillsammans.
  • Ha kunskap om beroendeframkallande medels inverkan på hälsan.

beträffande den naturvetenskapliga verksamheten

  • Kunna genomföra observationer i fält och laborativa undersökningar samt ha insikt i deras utformning.
  • Kunna utföra och tolka enkla mätningar av miljöfaktorer.
  • Kunna med hjälp av exempel belysa hur biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.

beträffande kunskapens användning

  • Kunna använda såväl naturvetenskapliga som estetiska och etiska argument i frågor om bevarande av naturtyper och mångfalden av arter samt användning av genteknik.
  • Kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i biologi har bidragit till förbättringen av våra levnadsvillkor samt hur de har missbrukats.
  • Kunna föra diskussioner om sexualitet och samlevnad och därvid visa respekt för andras ståndpunkter och för olika samlevnadsformer.
  • Kunna föra diskussioner om betydelsen av regelbunden motion och goda hälsovanor.

Lokalt tillägg

Vi strävar i vår undervisning efter att:

  • Tillvarata elevens nyfikenhet och intresse för det levande.
  • Eleven utvecklar kunskap om biologins betydelse för människans sätt att gestalta, bruka och uppleva naturen.
  • Öka elevens omsorg och respekt för naturen och allt levande.
  • Etiska diskussioner, värderingsövningar och "utebildning" är viktiga moment i undervisningen.

Klass 1-3
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Känna igen och namnge några vanligt förekommande växter, djur och andra organismer i närmiljön samt känna till deras krav på livsmiljö.
  2. Kunna ge exempel på livscykler hos några växter och djur och deras olika stadier.
  3. Känna till viktiga organ i den egna kroppen och deras funktion.
  4. Ha insikt om människans fortplantning, födelse, pubertet, åldrande och död.
  5. Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i olika kulturer.
  6. Ha inblick i genomförandet av laborationer samt av återkommande observationer i fält i sin närmiljö.
  7. Känna till några exempel där biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  8. Kunna delta i samtal om bevarandet av naturtyper och mångfalden av arter.
  9. Känna till några exempel där biologisk kunskap används för att förbättra våra livsvillkor, t.ex. växtförädling och genteknik.
  10. Ha inblick i och kunna diskutera betydelsen av goda hälsovanor.

Lokala mål år 1-3

Eleven skall:

  1. Känna igen och namnge några växter och djur.
  2. Känna till livscykler hos några vanligt förekommande växter och djur i närområdet.
  3. Kunna namnge kroppens yttre delar.
    Känna till våra fem sinnen.
  4. Känna till livets utveckling från födelse till död.
    Känna till att livscykeln ser olika ut för olika djurarter. 
  5. Känna till hur det kan bli naturkatastrofer.
  6. Kunna namnge de fyra årstiderna och kunna ge exempel på de karakteristiska särdragen.
    Kunna skriva enkla laborationsrapporter.
  7. Känna till något om livets uppkomst på jorden.
  8. Känna till vad vår allemansrätt innebär,
    Kunna namnge några utrotningshotade djur och fridlysta växter.
  9. Känna till vad ekologisk odling och djuruppfödning innebär.
  10. Känna till hur viktigt det är för vår hälsa med bra sömn, hygien, kost och motion.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Samtala utifrån bilder.
    Arbeta med växtherbarium.
  2. Rita och berätta.
  3. Samtala och sjunga sånger.
    Göra laborationer.
  4. Samtala.
    Kunna jämföra livscykler mellan olika djurarter.  
  5. Samtal.
  6. Göra naturiakttagelser under året och dokumentera dessa.
  7. Läsa och samtala.
  8. Visa hur man uppför sig i naturen.
    Rita, skriva och berätta.
  9. Samtala.
    Leta varumärkningar.
  10. Promenera till och från matsalen.
    Temadagar/veckor.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4-5
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Känna igen och namnge några vanligt förekommande växter, djur och andra organismer i närmiljön samt känna till deras krav på livsmiljö.
  2. Kunna ge exempel på livscykler hos några växter och djur och deras olika stadier.
  3. Känna till viktiga organ i den egna kroppen och deras funktion.
  4. Ha insikt om människans fortplantning, födelse, pubertet, åldrande och död.
  5. Ha kännedom om berättelser om naturen som återfinns i olika kulturer.
  6. Ha inblick i genomförandet av laborationer samt av återkommande observationer i fält i sin närmiljö.
  7. Känna till några exempel där biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  8. Kunna delta i samtal om bevarandet av naturtyper och mångfalden av arter.
  9. Känna till några exempel där biologisk kunskap används för att förbättra våra livsvillkor, t.ex. växtförädling och genteknik.
  10. Ha inblick i och kunna diskutera betydelsen av goda hälsovanor.

Lokala mål år 4-5

Eleven skall:

  1. Känna till de vanligaste växterna och djuren i Sverige och Europa.
  2. Känna till livscykler hos några växter och djur i Sverige och Europa.
  3. Känna till viktiga organ i den egna kroppen och förstå deras funktion.
  4. Ha insikt om människans fortplantning, födelse, pubertet, åldrande och död.
  5. Känna till några berättelser från olika bygder i Sverige och Europa.
    Känna till några sagoväsen i naturen, t.ex. Näcken, älvor, troll.
  6. Kunna arbeta på ett undersökande arbetssätt och utveckla laborationsrapporterna.
  7. Känna till några exempel där biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
    Känna till Linné och hans betydelse för förståelsen av våra växter.
    Känna till världsomseglingarnas betydelse för användningen av exotiska kryddor och frukter.
  8. Kunna delta i samtal om bevarandet av naturtyper och mångfalden av arter,
    Känna till Sveriges och Europas natur.
  9. Känna till några exempel där biologisk kunskap används för att förbättra våra livsvillkor, t.ex. växtförädling och genteknik.
    Känna till vad växtförädlingen har medfört för sädesslagen.
    Känna till för- och nackdelar med ekologisk odling.
  10. Ha inblick i och kunna diskutera betydelsen av goda hälsovanor.
    Känna till hur viktigt det är för vår hälsa med bra sömn, hygien, kost och motion.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Läsa, skriva och samtala.
  2. Rita och berätta.
  3. Samtala och sjunga.
    Laborera.
  4. Samtala.
    Göra muntliga och skriftliga arbeten.
  5. Samtala.
  6. Ha inblick i genomförandet av laborationer samt av återkommande observationer i fält i sin närmiljö.
  7. Läsa, skriva och samtala.
  8. Göra muntliga och skriftliga arbeten.
  9. Samtala.
  10. Promenera till och från matsalen.
    Delta i temadagar/veckor.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha kännedom om några av jordens ekosystem och hur organismers samverkan kan beskrivas i ekologiska termer.
  2. Ha kännedom om hur celler är byggda och hur de fungerar.
  3. Känna till grunddragen i livets utveckling samt villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald.
  4. Kunna genomföra observationer i fält och laborativa undersökningar samt ha insikt i deras utformning.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Veta vad ett ekosystem är och hur det är uppbyggt samt vad som menas med jämvikt.
    Inse människans ansvar för allt levande på jorden.
    Veta att art, släkte och familj hör ihop.
  2. Ha kunskap om skillnad mellan en djur och en växtcell.
    Känna till något om mikroorganismer.
  3. Veta att biologi är läran om det levande.
    Ha en uppfattning om livets gränser.
    Känna till varför Linné och Darwin blivit så berömda.
  4. Planera och delta i enkla exkursioner i skog och mark

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Beskriva ekosystem med ord och/eller bild och förklara vilka delar det består av.
    Delta i diskussioner om vad som driver vattnets kretslopp och att det inte bildas något nytt vatten.
    Göra ett enkelt stamträd för valfri fågel och växt.
  2. Beskriva cellen med ord och/eller bild, samt peka ut cellkärna, cellmembran och cellplasma.
  3. Känna till några djur- och växtarter.
    Förstå solens betydelse för växter och djur.
    Berätta om huvuddragen i Darwin och Linnés upptäckter och forskning.
  4. Planera, delta och presenterar fynd från miljön som besökts.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha kännedom om några av jordens ekosystem och hur organismers samverkan kan beskrivas i ekologiska termer.
  2. Ha insikt i fotosyntes och förbränning samt vattnets betydelse för livet på jorden.
  3. Kunna ge exempel på kretslopp och anrikning i ett ekosystem.
  4. Kunna genomföra observationer i fält och laborativa undersökningar samt ha insikt i deras utformning.
  5. Kunna utföra och tolka enkla mätningar av miljöfaktorer.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för begreppen näringskedja, producent, konsument, näringsväg, ekosystem samt näringspyramid. Ha överblick över djurens stamträd och kunna ge exempel på de vanligaste djurgrupperna.
  2. Känna till att växterna har utvecklats successivt från enkla alger till blomväxter.
  3. Ha kunskap om att det finns många olika grupper bland växterna och många olika arter inom varje grupp.
    Förstå hur fotosyntes och förbränning hänger ihop
  4. Delta i observationer och undersökningar i olika sorters natur, samt delta i för- och efterarbete.
  5. Känna till huvuddragen i vattnets, närsalternas och kolets kretslopp.
    Känna till vad som händer med olika livsformer när vatten och mark försuras.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Förstå hur en näringspyramid är uppbyggd och kunna ge exempel på hur näringskedjor vävs ihop till näringsvävar
    Ge exempel på en näringskedja: björk larv lövsångare sparvhök.
  2. Redovisa med ord och/eller bild djurens stamträd med dess huvudgrupper.
    Redovisa med ord och/eller bild växternas utveckling samt hur grupper och arter delas in.
  3. Eleven kan formeln för fotosyntesen: vatten + koldioxid + ljusenergi druvsocker + syre.
    Visa tungmetallernas anrikning och dess vandring i en näringskedja.
  4. Eleven genomför exkursioner och redovisar resultat och upptäckter vid dessa.
  5. Beskriva med ord och/eller bild vattnets, närsalternas och kolets kretslopp samt förklarar dess innebörd. Förklara faran med anrikning i näringspyramiden.
    Ge exempel på djurs anpassning till miljön och effekter av människans påverkan.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha kännedom om hur celler är byggda och hur de fungerar.
  2. Ha kännedom om den egna kroppens organ och organsystem samt hur de fungerar tillsammans.
  3. Ha kunskap om beroendeframkallande medels inverkan på hälsan.
  4. Kunna med hjälp av exempel belysa hur biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild.
  5. Kunna föra diskussioner om betydelsen av regelbunden motion och goda hälsovanor.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Ha kunskap om hur organ i kroppen byggs upp av vävnader som i sin tur byggs upp av celler.
  2. Ha kännedom om och förstå dess samverkan för Hud, skelett, muskler, blodomloppet och matspjälkning.
  3. Veta vad alkohol, narkotika och tobak är samt förstå hur de påverkar kroppen.
  4. Förstå hur forskning och upptäckter förändrat vårt sätt att leva.
  5. Förstå vikten av att äta rätt och träna regelbundet för att må bra.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha kännedom om den egna kroppens organ och organsystem samt hur de fungerar tillsammans
  2. Ha kännedom om det genetiska arvet,
  3. Ha kunskap om vad befruktning innebär,
  4. Ha kunskap om sexuallivets biologi, preventivmetoder och sexuellt överförbar smitta,
  5. Kunna använda såväl naturvetenskapliga som estetiska och etiska argument i frågor om bevarande av naturtyper och mångfalden av arter samt användning av genteknik,
  6. Kunna med hjälp av exempel belysa hur biologins upptäckter har påverkat vår kultur och vår världsbild.
  7. Kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i biologi har bidragit till förbättringen av våra levnadsvillkor samt hur de har missbrukats,
  8. Kunna föra diskussioner om sexualitet och samlevnad och därvid visa respekt för andras ståndpunkter och för olika samlevnadsformer,

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Känna till hur nervcellerna, nerverna och ryggmärgen är uppbyggd och fungerar.
    Känna till hjärnans anatomi och hur den är kopplad till olika funktioner.
  2. Förstå innebörden av evolution, biologisk utveckling och artkunskap.
    Förstå varför man har de fysiska egenskaper man har, vad som är ärftligt och vad som är miljöpåverkan.
  3. Veta hur könsorganen fungerar, vad befruktning innebär och hur menstruationscykeln fungerar.
  4. Veta hur könsorgan är uppbyggda, hur kroppen och psyket förändras i pubertet samt vikten av kunskap om sexuellt överförbara sjukdomar.
  5. Ha kunskap om vad som menas med genteknik samt för- och nackdelar det medför.
  6. Ha förståelse för vikten av att bevara olika naturtyper med dess mångfald av arter.
  7. Fördjupa sig i något/några miljöproblem genom att redogöra för orsak, verkan och åtgärder i det aktuella fallet samt förklara hur man själv kan påverka och förbättra miljön.
  8. Delta i värderingsövningar för att ta ställning till frågor som rör sex och samlevnad.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Känna till hur nervceller, nerver och ryggmärg är uppbyggda.
    Känna till hur hjärnan är uppbyggd.
    Känna till något om vanliga skador och sjukdomar i signalsystemen.
    Känna till något om minne och sömn. Vet att våra sinnen är syn, hörsel, känsel, lukt och smak.
    Veta hur ögat, örat och balansorganet är uppbyggt.
  2. Redogöra för könskromosomernas nedärvning m. h. a. ett korsningsschema.
    Kunna översiktligt redogöra för kromosomernas uppbyggnad och deras förmåga att dubblera sig.
    Känna till att en gen är en bit av en kromosom (DNA).
    Känna till begreppet recessiva och dominanta sjukdomar.
  3. Kan beskriva könsorganens funktion och känner till huvuddragen i menstruationscykeln.
  4. Kan beskriva könsorganens byggnad.
    Har viss kunskap om några av de förändringar som sker i kroppen under puberteten samt om könsorganens uppbyggnad.
    Ha kunskap om de vanligaste könssjukdomarna, preventivmedel och abort.
  5. Veta att genteknik gör det möjligt att förändra människors, växters och djurs arvsmassa.
    Veta något om vad genterapi kan användas till.
    Ha deltagit i etiska diskussioner om användandet av modern bioteknik.
  6. Känna till det naturliga urvalet, samt att arter påverkas av miljöförändringar.
  7. Känner till vad som menas med övergödning.
  8. Inse att kärlek och sex kan yttra sig på olika sätt.
    Inse att sex aldrig kan tillåtas att förekomma under tvång och våld.


 
Tillbaka till toppen av sidan