Bild

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Bild

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Bild

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Bilder har framställts och införlivats med människans språk- och begreppsvärld genom hela hennes kända historia. Bild och bildkonst ger därför unika möjligheter till studier och reflektion kring människors sätt att tänka, skapa och uppleva sig själva och omvärlden i olika tider och kulturer och utgör en viktig del av det kulturarv skolan skall förmedla. Bilder och bildarbete är också i sig ett redskap för utveckling och lärande.

Utbildningen i ämnet syftar till att utveckla såväl kunskaper om bilden som kunskaper i att framställa, analysera och kommunicera med bilder. Den skall utveckla lust, kreativitet och skapande förmåga, ge allmänbildning inom bildområdet och leda till att eleven skaffar sig en egen ståndpunkt i en verklighet med stort visuellt informationsflöde.

Bilder och olika former av konstnärlig gestaltning öppnar möjligheter till att formulera frågor, uppleva och reflektera över egna och andras erfarenheter samt stimulerar förmågan att kritiskt granska och pröva sina ställningstaganden. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är en viktig förutsättning för att aktivt delta i samhällslivet. Utveckling av bildförmågan ökar barns och ungas möjlighet att använda sin kulturella yttrandefrihet vilken rymmer såväl rätten att bilda egna åsikter som att utöva inflytande. Utbildningen hävdar barns och ungdomars rätt att till fullo delta i det konstnärliga och kulturella livet samt garanterar dem, tillsammans med samhällets kulturinstitutioner och fria kulturliv, rätten till kulturell mångfald.

Utbildningen uppövar förmågan att se, känna på och reflektera över den yttre och inre miljöns form, färg och funktion samt miljöns betydelse för trivsel, arbetslust och utbildningsresultat. Utbildningen tillgodoser behovet av skönhet och viljan att aktivt förbättra den egna miljön.

Kunskaper om bild och bildframställning har stor betydelse för arbetet i skolan och för elevernas övriga liv och verksamhet. Bildspråket är en av flera vägar till kunskap och personlig utveckling. I arbetet med bilder gestaltas erfarenheter och produceras kunskap som blir synlig, gripbar och möjlig att förmedla. Genom sin estetiska och kommunikativa karaktär kan bildämnet bidra till att främja skolan som kulturmiljö, kulturarbetet i undervisningen samt delaktighet och eget skapande.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i bild sträva efter att eleven:

  • utvecklar sitt kunnande för att främja lust och vilja att på ett personligt sätt framställa bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom dator- och videoteknik
  • blir medveten om bilden som språk och dess roll och användning i skilda sammanhang och kulturer samt utvecklar förmåga att kommunicera med hjälp av egna och andras bilder
  • utvecklar förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelse av att bilden bär betydelser, skapar mening och har ett innehåll utöver det föreställande
  • tillägnar sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som kunskaper om arkitekturens och formgivningens betydelse för den egna miljön
  • blir förtrogen med kulturverksamhet inom bildens område samt dess professionella yrkesutövare

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Bilder fascinerar, berör, informerar och påverkar människor, medvetet eller omedvetet. Bildspråkets olika funktioner och sammanhang speglar också människors villkor och relationer, motiv och ambitioner.

Bilden är nära kopplad till seendet, till sättet att betrakta och bli betraktad. Den bild vi skapar oss är inte en spegling av det oskyldiga ögats objektiva registrering. Mediernas integrering av bilder, ord och ljud spinner en väv av betydelser och skapar mening som bidrar till att påverka seendet. I ämnet ingår att granska medievärldens sätt att framställa klass, etnicitet och kön.

Bildområdet har sin egenart som uttrycksform och omfattar allt från barnbild, konstbild och massbild till arkitektur, formgivning och design. Bildspråket kännetecknas av att det är rikt på tekniker och visuella berättarformer som spänner över ett vitt fält av bildkoder. Det är ett språk som uppvisar olika grader av realism och mer symboliska framställningsformer samt rumsliga egenskaper och relationer.

Bilden har en växande betydelse i informationssamhället. Dagens bild- och mediesamhälle präglas i hög grad av den globala bildkulturen. Bilden har en framträdande plats i kommersiella sammanhang och spelar en viktig roll i opinionsbildningen. Populärkulturen rymmer den styrande och dominerande bildkategorin i barns och ungas liv och har en medskapande roll i deras konstruktion av identitet, kunskap och kultur. Bildens ökande mångfald, informationsteknikens tillväxt och förändringarna i villkoren för bildproduktion förändrar snabbt bildningsstrukturen inom kulturområdet.

Bilder uppträder i samverkan med andra uttrycksformer som till exempel tal, text och musik inom ramen för ett vidgat textbegrepp. Kommunikationen i dag sker i stor utsträckning genom kombinationer av olika medier som ställer krav på ett gränsöverskridande arbete. Motsvarande gäller för områden som arkitektur, formgivning och design.

Bildämnet har sin inriktning mot kunskaper i att skapa bilder och former, bildkommunikation samt i att avläsa, tolka och analysera bilder och former i olika samhällens och kulturers traditioner inom konst- och populärkultur.

I bildämnet ingår även att framställa såväl två- och tredimensionella bilder som rörliga bilder för att utveckla olika sätt att se och skapa. Gestaltningen oavsett medium förutsätter kunnighet om teknik och metoder men också kunskap om hur bilden fungerar som språk och kommunikation. Arbetet med olika medier ställer krav på koordination, kompromisser och kollektiva läroprocesser.

Bildämnet utvecklar iakttagelseförmåga och kreativt seende. Det kan handla om att bryta bildens verklighetsprägel och göra bildytan, filmytan och tv-skärmen synlig. Det kan betyda att skärpa blicken i förhållande till en bild men också att kunna vända bort blicken från bilden som sådan och se de sociala och kulturella mönster som skapar konventioner. Det kan dessutom handla om att vända blicken mot skolan som fysisk miljö och att granska den som arkitektur, rum och formspråk, upptäcka nya färg- och formmässiga lösningar och andra oupptäckta möjligheter samt väcka nyfikenhet, intresse och lust att förbättra.

Inom bildämnet ryms huvudansvaret för elevernas bildspråkliga utveckling samtidigt som alla ämnen har ett ansvar för att skapa en ökad medvetenhet om den visuella världen, bilders olika funktioner i skola och samhälle samt bildarbetets betydelse i elevers lärande.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna framställa bilder och former med hjälp av olika redskap och tekniker.
  • Kunna använda egna och andras bilder för att berätta, beskriva eller förklara.
  • Ha grundläggande förmåga att granska och tolka bilder och former.
  • Känna till några bildkonstnärer och deras verk.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker.
  • Kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften.
  • Kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder.
  • Ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet.

Lokalt tillägg

Den lokala planeringen syftar till att nå de centralt fastställda uppnående- och strävansmålen. Bildämnet ska ha som målsättning att både främja den kreativa förmågan och den bildkommunikativa kunskapen. På Nytorps Friskola ska den bildkommunikativa delen successivt komma in i de högre årskurserna. Bildämnet ska bedrivas som både ett självständigt ämne och som en integrerad del av undervisningen i stort, samt ha del i ansvaret att ge eleverna kunskap om massmedias påverkan och den massmediala bilden i samhället.
På Nytorps Friskola är det lika självklart att använda enkla bild- framställningsmetoder som att utnyttja mer avancerad teknisk utrustning såsom video och datagenererade bilder.
I skolår F - 2 gäller att bildundervisningen är en integrerad del av övrig undervisning.
Att arbeta med bilder för gestaltning och redovisning är en självklarhet när det gäller inlärningsprocessen för både yngre barn och äldre skolelever. Detta medför att bildarbete också ska förekomma integrerat i resten av undervisningen

Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Utveckla sitt kunnande för att främja lust och vilja att på ett personligt sätt framställa bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom dator- och videoteknik.
  2. Utveckla förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelse av att bilden bär betydelser, skapar mening och har ett innehåll utövar det föreställande.
  3. Tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som kunskaper om arkitekturens betydelse och formgivningens betydelse för den egna miljön.

Lokala mål för år 1-3

Eleven skall:

  1. Utveckla sitt färgseende genom att öva färgblandning.
    Lära sig olika materials egenskaper samt upptäcka vad de lämpar sig bäst för. Känna igen geometriska figurer. Lära sig konsten att göra tredimensionella föremål.
  2. Kunna berätta om sina och andras bilder.
  3. Ha kommit i kontakt med några kända konstnärers och arkitekters verk.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Arbeta med färg och pensel i akvarell och tempera.
    Kunna skilja på varma och kalla färger.
    Kunna framställa en bild tillsammans med andra.
    Blanda färger
    Arbeta med olika material.
    Teckna enkla figurer med blyertspenna.
    Göra en landskapsmålning med färgpennor eller kritor.
    Klippa ut en enkel figur på fri hand eller efter given mall.
    Experimentera med form.
    Göra ett eget mönster med geometriska former.
    Arbeta med lera och ha provat på ringmetoden, kavling och tumning.
    Arbeta med papiér maché.
  2. Inför klassen berätta om sina och andras bilder. Besöka nationalmuseums verkstad.
  3. Besöka Nationalmuseum.

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4-5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Utveckla sitt kunnande för att främja lust och vilja att på ett personligt sätt framställa bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom dator- och videoteknik.
  2. Bli medveten om bilden som språk och dess roll och användning i skilda sammanhang och kulturer samt utveckla förmåga att kommunicera med hjälp av egna och andras bilder.
  3. Utveckla förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelse av att bilden bär betydelser, skapar mening och har ett innehåll utövar det föreställande.
  4. Tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som kunskaper om arkitekturens betydelse och formgivningens betydelse för den egna miljön.

Lokala mål för år 4-5

Eleven skall:

  1. Lära sig att blanda olika färger utifrån färgcirkeln.
    Kunna placera färger i olika nyanser i en färgtonkrets.
    Ha provat på blyerts, olika kritor, tryck, vattenbaserade färger, collage m.m.
  2. Rita och måla bilder till arbeten i olika ämnen.
  3. Kunna berätta om sina och andras bilder.
    Ha en förståelse för att bilder bär med sig fler budskap utöver de föreställande.
  4. Ha kommit i kontakt med några kända konstnärers och arkitekters verk.
    Veta att en skulptur är en tredimensionell form i det verkliga rummet.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Jämföra två varma färger och veta att den ena känns kallare än den andra.
    Visa att varma och starka färger ”sticker ut” mot en kall bakgrund.
    Blanda färger.
    Visa att han/hon har förstått vad sekundära färger och blandfärger är för något.
    Visa att han/hon har förstått hur färgcirkeln är uppbyggd.
    Teckna med blyerts och få fram materialets egenskaper:
    Ljust, mörkt, tunna linjer, tjocka streck och stora tonade ytor.
    Arbeta med kritor. Skrapa fram färg, måla med schablon och måla i svartvitt.
    Arbeta med tryck i linoleum, screentryck, wellpapp och med frukt och rotsaker.
    Arbeta med collage.
    Arbeta med olika material, videokamera samt digitala verktyg kopplade till datorer.
  2. Rita egna serier. Illustrera sagor och berättelser.
  3. Inför klassen berätta om sina och andras bilder.Känna till och kunna dra paralleller mellan olika loggar och företag
    Utforma en egen logga.
  4. Besöka t ex. Nationalmuseum. Arbeta med lera, plastellina och papiér maché .


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall

  1. Ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker.
  2. Kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften.
  3. Kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder.
  4. Ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet.

Lokala mål år 6

Eleven skall

  1. Känna till begreppet färg/nyans.
    Kunna färgcirkelns sammansättning.
    Prova på olika bildtekniker.
    Prova på olika perspektivtekniker.
  2. Analysera egna och andras bilder.
  3. Bearbeta ett manuskript för en enkel och kort animerad film.
    Prova göra egen reklam samt prova göra olika tredimensionella bilder.
  4. Känna till några berömda bildkonstnärer. Känna till olika bildepoker genom tiderna.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Blanda till sju mellantoner genom att blanda två komplementfärger.
    Försöka att få jämna övergångar mellan tonerna.
    Pröva måla akvarellmålning.
    Måla stilleben, blyerts etc
    Använda olika perspektivregler; horisontlinjen, fågelperspektiv, grodperspektiv och centralperspektiv.
  2. Diskutera egna och andras bilder.
  3. Berätta en historia med rörliga bilder. Skapa egen reklam.
  4. Besöka museum. Arbeta i projekt kring bildkonstnärer.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Mer information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Mer information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Mer information kommer inom kort.
 
Tillbaka till toppen av sidan