|
Nationell kursplan i Musik
Ämnets syfte och roll i utbildningen
Musiken är djupt förankrad i människan och genomsyrar i rika och varierande former alla kulturer. Musik förenar och engagerar tanke och känsla på ett direkt och omedelbart sätt. Musik påverkar individen samtidigt på flera olika medvetandenivåer och utgör ett viktigt redskap för lärande, rekreation, bearbetning av medvetna och omedvetna intryck samt för gestaltning och förmedling av idéer och tankar. Utbildningen i musikämnet syftar till att ge varje elev lust och möjlighet att utveckla sin musikalitet och få uppleva att kunskaper i musik bottnar i, frigör och förstärker den egna identiteten både socialt, kognitivt och emotionellt.
I dagens internationella ungdomskultur förenas musik och text, ofta i kombination med bild, till nya uttrycksformer som speglar och påverkar den växande individens livssyn. I musikämnet sätts denna musikerfarenhet in i ett nytt och bredare sammanhang. Detta ger fördjupad kompetens att analysera och värdera musikupplevelser, se ämnesövergripande samband och kulturella skillnader samt att själv bli aktiv i ämnet genom eget musicerande och skapande.
Musik är en del av kulturarvet. Musikämnet främjar en musikalisk allmänbildning och lägger en grund för delaktighet i skolans och samhällets kulturliv. Utbildningen syftar även till att ge ett historiskt perspektiv på musik och låta eleverna uppleva och förstå att musik är ett socialt och allmänkulturellt redskap som används på olika nivåer, alltifrån vardagligt bruksmusicerande till konstnärlig utövning. Musik är också ett gränsöverskridande språk som främjar förståelse och tolerans samt underlättar integration och samverkan i skola och samhälle.
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i musik sträva efter att eleven:
- Utvecklar kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik.
- Utvecklar tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse.
- Utvecklar förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer.
- Utvecklar förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap.
- Använder sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga.
- Blir förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker.
- Utvecklar sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser.
- Blir förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse.
- Utvecklar sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Vokalt och instrumentalt musicerande utgör ämnets kärna. Såväl det enskilda som det gemensamma musicerandet bygger upp kunskaper inom grundläggande begrepp som melodi, metrik och harmonik samt om sambanden mellan dessa. Lärandet i ämnet innebär att dessa begrepp tillämpas i musicerande och musikskapande. Koncentrerat lyssnande, regelbundet återkommande övning samt utveckling av hörförståelse är viktiga medel för den personliga kunskapsutvecklingen och musikupplevelsen.
Musicerande och musikskapande i grupp är ämnets centrala samarbetsform där organisation, ledning och bedömning övas. Där utvecklas även kreativitet och förmåga att se och förstå samband mellan detalj och helhet. Individuell kunskap utvecklas på detta sätt i interaktion med andra till nya ämnesspecifika kvaliteter och blir till fungerande delar av gemensamt musicerande. I såväl musicerande som skapande ges också successivt utrymme för utvecklingen av en mer personlig och estetisk medvetenhet hos eleverna. Det metriskt och tonalt korrekta skall, liksom i lyrik, kunna vika för ett friare, mer personligt uttryckssätt.
Musiken har betydelse för personlighetsutveckling och lärande. Beröringspunkterna mellan musik och andra ämnen kan ge eleven möjlighet att välja sin egen personliga väg till musikkunskap. Musikämnet kan tjäna som konkret utgångspunkt och stöd för lärande i andra ämnen och för uppnående av skolans övergripande mål. Som stöd för elevens utveckling till självständig förståelse, kunskap och färdighet i ämnet ligger språkämnena nära till hands. Musik och språk bygger på ljudkommunikation och har många beståndsdelar gemensamma. Musik har också nära släktskap med matematik genom att många av ämnets begrepp är matematiskt definierade, alltifrån taktart och rytm till tonart och ackord.
Utvecklingen av IT erbjuder nya möjligheter till lärande, kommunikation, musicerande och skapande och har förändrat ämnets förutsättningar. Det innebär att även elever utan färdighet på instrument självständigt kan arbeta med musik, såväl genom eget komponerande som för att lära sig olika delar av ämnet.
Musikens gränsöverskridande karaktär kan ge eleverna möjligheter att samverka i gemensamt musicerande oberoende av etnisk och kulturell bakgrund och gör ämnet till ett socialt viktigt instrument i skolan. Även i detta avseende ger IT förändrade förutsättningar för samarbete och global musikkommunikation över nätverk.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall:
- Kunna delta i unison sång och enkla former av melodi-, rytm- och ackordspel samt föra samtal kring musicerandet.
- Individuellt och tillsammans med andra kunna skapa musik i elementära former.
- Förstå och använda begrepp som melodi, ackord, puls, rytm och taktart i olika uttrycks- och gestaltningsformer.
- Vara medveten om och kunna reflektera kring musikens funktioner och varierande uttryck i dagens och gångna tiders samhällen.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall:
- Kunna använda sin röst i unison och flerstämmig sång.
- Kunna delta i gruppmusicerande med melodi-, rytm- och ackordspel samt kunna reflektera över och bedöma utförandet.
- Kunna använda musik, text och andra uttrycksformer i skapande och improvisation för att gestalta tankar och idéer.
- Kunna tillämpa centrala ämnesbegrepp i eget musicerande, musikskapande och musiklyssnande.
- Ha kunskaper om musikens uttrycksformer, funktioner och traditioner i olika kulturer samt kunna reflektera kring dessa utifrån musiken i dagens svenska samhälle.
- Vara medveten om olika ljud- och musikmiljöers påverkan på människan och vikten av hörselvård.
Lokalt tillägg
Musik är ett profilämne i skolan. Vi tror att sångglädje och musikalisk stimulans har en gynnsam effekt på kunskapsinlärningen och den sociala träningen.
Musikämnet i skolan har en kulturskapande roll och det ska spegla både det nutida musiklivet i samhället och det historiska sång arvet. Vi vill ge varje elev möjligheten att delta i samhällets musikliv.
I de lägre klasserna arbetar vi med unison sång, för att så småningom avancera till svårare flerstämmig sång. Vi arbetar också med talkörer, ramsor och kanon. Repertoaren innehåller musikstilar från flera håll i världen på olika språk. För att träna upp rösten lär vi ut mycket sångteknik i uppsjungningsövningarna och vid svåra passager i sångerna. Sångtekniskt lär vi oss att andas med magen, sjunga med magstöd och utvidga registret.
På Nytorps Friskola nöjer vi oss inte med att bara lära eleverna sånger, utan vi anser att arbetet börjar när texten och melodin sitter. Då arbetar vi med att skapa nyansskillnader, så att texten får mening. Därtill arbetar vi mycket med att tala om var man ska lägga andningar och var man ska binda över för att frasen ska låta naturlig. Slutligen arbetar vi med frasering, dvs. att få varje frasslut att avslutas medvetet. För att kören ska kunna framföra en sång med lika intentioner, lär vi oss hur man följer en dirigent, så att man inte bara sjunger på "örat".
Vidare talar vi om olika musikstilar ur ett historiskt perspektiv, så att eleverna kan lära sig att känna igen olika genrer och veta dess ursprung.
Vi arbetar även med teori och gehör, notation och allmän musik- och harmonilära, vilket läggs som en grund för instrumentundervisningen. Vi arbetar så att varje elev ska ha elementära kunskaper på gitarr eller piano. Tillbaka till toppen av sidan
Klass 1-3 Nationella mål för klass 5
Eleven skall:
- Kunna delta i unison sång och enkel flerstämmig sång, ha elementära kunskaper i spel på något instrument, ha grundläggande förmåga att kombinera musik och rörelse samt kunna tillämpa dessa kunskaper i gemensamt musicerande.
- Kunna lyssna aktivt till musik, föra enkla samtal kring den musik man lyssnat på samt ge uttryck för egna synpunkter på musik.
- Ha tillägnat sig en grundrepertoar av sånger, melodier och danslekar som anknyter till skola och samhälle och är förankrad i elevens vardag och musikintresse.
Lokala mål för klass 1-3
Eleven skall:
- Kunna delta i unison sång, följa dirigentens grundanvisningar och intonera rätt.
Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar
- Kunna uttala sig om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Skaffa sig kännedom om vår musikhistoria, för att få insikt i det gränslösa i musiken.
Skaffa sig en grundrepertoar av svenska sånger.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Sjunga på körlektioner.
Lyssna till både sig själv och sina kamrater, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjung solo på elevkonserter och delta i solistträningen.
- Aktivt lyssna på olika musikstilar
- Lyssna och lära på lektionerna.
Komma med egen forskning om olika musikstilar. Arbeta aktivt med att memorera texter och melodier.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 4-5 Nationella mål för klass 5
Eleven skall:
- Kunna delta i unison sång och enkel flerstämmig sång, ha elementära kunskaper i spel på något instrument, ha grundläggande förmåga att kombinera musik och rörelse samt kunna tillämpa dessa kunskaper i gemensamt musicerande.
- Kunna lyssna aktivt till musik, föra enkla samtal kring den musik man lyssnat på samt ge uttryck för egna synpunkter på musik.
- Ha tillägnat sig en grundrepertoar av sånger, melodier och danslekar som anknyter till skola och samhälle och är förankrad i elevens vardag och musikintresse.
- Förstå begrepp som rytm, melodi och ackord samt kunna omsätta dessa i enkla musikaliska övningar och elementära former av eget skapande och improvisation.
Lokala mål för klass 4-5
Eleven skall:
- Kunna delta i tvåstämmig sång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering.
Intonera rätt. Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar. Vara medveten om sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk. Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument, gitarr och piano.
- Kunna uttala sig om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Utöka sångrepertoar med flera svenska och utländska sånger.
- Känna till och kunna tillämpa enkla musikaliska begrepp såsom melodi, ackord, rytm, takt, tempo i enkla former av musikanalys.
Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?
Genom att:
- Sjunga på körlektioner.
Lyssna till både sig själv och sina kamrater, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjung solo på elevkonserter och delta i solistträningen. Titta på bandinspelning från sina solouppträdanden. Delta i gruppmusicerandet på lektionerna samt fortsätta att träna hemma om det finns något instrument att tillgå.
- Aktivt lyssna på olika musikstilar, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter
- Arbeta aktivt med att memorera texter och melodier
- Lyssna och lära på lektionerna.
- Träna i att tänka analytiskt när han/hon lyssnar på musik.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 6 Nationella mål år 9
Eleven skall
- Utveckla kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik,
- Utveckla tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse,
- Utveckla förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer,
- Utveckla förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap,
- Använda sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga,
- Bli förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker,
- Utveckla sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser,
- Bli förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse,
- Utveckla sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.
Lokala mål år 6
Eleven skall:
- Kunna delta i gemensam körsång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering.
Intonera rätt. Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar. Kunna sjunga stämma i en körgrupp. Jobba aktivt med sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk. Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument.
- Kunna föra samtal om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Kunna kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
- Utöka sångrepertoar med flera svenska och utländska sånger.
- Känna till grunder för musikteori.
- Känna till basfakta om musikhistoria
Så här kan eleven visa att han/hon nått målen
Genom att:
- Sjunga på körlektioner, aktivt memorera både melodin och texten i sin egen samt de andras stämmor.
Lyssna till både sig själv och de övriga som uppträder, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjunga solo/flerstämmigt solo på elevkonserter och delta i solistträningen. Analysera sitt eget samt andras uppträdande med hjälp av bandinspelning från våra konserter Delta i gruppmusicerandet på lektionerna samt fortsätta att träna hemma om det finns något instrument att tillgå.
- Träna i att tänka analytiskt när han/hon lyssnar på musik.
- Delta i årliga uppträdanden som kombinerar olika gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse.
- Vara aktiv vad gäller utökning av sin egen repertoar.
- Läsa på arbetsbladen med musikteorigrunder, vara förberedd inför proven i teori.
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 7 Nationella mål år 9
Eleven skall
- Utveckla kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik,
- Utveckla tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse,
- Utveckla förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer,
- Utveckla förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap,
- Använda sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga,
- Bli förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker,
- Utveckla sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser,
- Bli förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse,
- Utveckla sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.
Lokala mål år 7
Eleven skall:
- Kunna delta i flerstämmig sång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering. Intonera rätt. Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar.
Kunna sjunga stämma i ett solo. Behärska sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk. Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument, gitarr och piano.
- Kunna föra utförligt samtal om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Kunna kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
- Utöka sångrepertoar med flera svenska och utländska sånger.
- Känna till grunder för musikteori.
- Känna till basfakta om musikhistoria
Så här kan eleven visa att han/hon nått målen
Genom att:
- Sjunga på körlektioner, aktivt memorera både melodin och texten i sin egen samt de andras stämmor.
Lyssna till både sig själv och de övriga som uppträder, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjunga solo på elevkonserter och delta i solistträningen. Analysera sitt eget samt andras uppträdande med hjälp av bandinspelning från våra konserter Delta i gruppmusicerandet på lektionerna samt fortsätta att träna hemma om det finns något instrument att tillgå.
- Träna i att tänka analytiskt när han/hon lyssnar på musik.
- Delta i årliga uppträdanden som kombinerar olika gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse.
- Vara aktiv vad gäller utökning av sin egen repertoar.
- Läsa på arbetsbladen med musikteorigrunder, vara förberedd inför proven i teori.
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter.
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 8 Nationella mål år 9
Eleven skall
- Utveckla kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik,
- Utveckla tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse,
- Utveckla förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer,
- Utveckla förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap,
- Använda sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga,
- Bli förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker,
- Utveckla sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser,
- Bli förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse,
- Utveckla sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.
Lokala mål år 8
Eleven skall:
- Kunna delta i flerstämmig sång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering.
Intonera rätt. Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar. Kunna sjunga stämma i ett solo. Behärska sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk. Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument, gitarr och piano.
- Kunna föra utförligt samtal om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Kunna kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
- Utöka sångrepertoar med flera svenska och utländska sånger.
- Känna till grunder för musikteori och kunna tillämpa enkla musikaliska begrepp såsom melodi, ackord, rytm, takt, tempo i enkla former av musikanalys.
- Känna till basfakta om musikhistoria och kunna sätta historiska fakta i ett samhälleligt sammanhang
Så här kan eleven visa att han/hon nått målen
Genom att:
- Sjunga på körlektioner, aktivt memorera både melodin och texten i sin egen samt de andras stämmor.
Lyssna till både sig själv och de övriga som uppträder, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjunga solo/flerstämmigt solo på elevkonserter och delta i solistträningen. Analysera sitt eget samt andras uppträdande med hjälp av bandinspelning från våra konserter Delta i gruppmusicerandet på lektionerna samt fortsätta att träna hemma om det finns något instrument att tillgå.
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter. Träna i att tänka analytiskt när han/hon lyssnar på musik.
- Delta i årliga uppträdanden som kombinerar olika gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
- Vara aktiv vad gäller utökning av sin egen repertoar
- Läsa på arbetsbladen med musikteorigrunder, vara förberedd inför proven i teori
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter
Tillbaka till toppen av sidan
Klass 9 Nationella mål år 9
Eleven skall
- Utveckla kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik,
- Utveckla tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse,
- Utveckla förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer,
- Utveckla förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap,
- Använda sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga,
- Bli förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker,
- Utveckla sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser,
- Bli förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse,
- Utveckla sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.
Lokala mål år 9
Eleven skall:
- Kunna delta i flerstämmig sång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering.
Intonera rätt. Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar. Kunna sjunga stämma i ett solo. Behärska sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk. Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument, gitarr och piano.
- Kunna föra utförligt samtal om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
- Kunna kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
- Utöka sångrepertoar med flera svenska och utländska sånger.
- Känna till grunder för musikteori och kunna tillämpa enkla musikaliska begrepp såsom melodi, ackord, rytm, takt, tempo i enkla former av musikanalys.
- Känna till musikhistoria satt i ett samhälleligt sammanhang.
Så här kan eleven visa att han/hon nått målen
Genom att:
- Sjunga på körlektioner, aktivt memorera både melodin och texten i sin egen samt de andras stämmor.
Lyssna till både sig själv och de övriga som uppträder, följa lärarens råd och göra sitt bästa. Sjunga solo/flerstämmigt solo på elevkonserter och delta i solistträningen. Analysera sitt eget samt andras uppträdande med hjälp av bandinspelning från våra konserter. Delta i gruppmusicerandet på lektionerna samt fortsätta att träna hemma om det finns något instrument att tillgå..
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, försöka hitta skillnader och likheter. Träna i att tänka analytiskt när han/hon lyssnar på musik.
- Delta i årliga uppträdanden som kombinerar olika gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse.
- Vara aktiv vad gäller utökning av sin egen repertoar.
- Läsa på arbetsbladen med musikteorigrunder, vara förberedd inför proven i teori.
- Ha kunskaper om olika musikstilar och epoker, jämföra de med varandra, kunna se skillnader och likheter.
Tillbaka till toppen av sidan
|