Svenska år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Svenska år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Svenska år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
- Våga uttrycka vad man tycker och känner i en diskussion och redovisa ett arbete så att mottagaren förstår.
- Redovisar minst en gång per termin ett arbete i grupp och ett individuellt arbete.
- Genomför en debatt inför åhörare.
- Ger och tar emot konstruktiv kritik.
- Återberätta en text så att den blir begriplig skriftligt eller muntligt beroende på uppgiften.
- Har egna tankar runt texten. Läser faktatexter och visar att man har förstått innehållet genom att komma med egna tankar och frågor.Läsa adekvat litteratur. Exempel: Tiggarbarn i Moskva, Frankenstein, Ringaren i Notre Dame, Magasinets Texter 1 & 2. Dessa texter bearbetas dessutom på olika sätt.
- Lyssna uppmärksamt till ett kortare föredrag och kunna återge det i stora drag samt kunna följa enklare instruktioner.
- Veta att ord kan ge olika signaler och kan uppfattas olika.
- Anpassa texten efter syftet, blir förstådd och har röd tråd.
- Skriva en kortare fantasy -berättelse, science fiction –berättelse och en romantisk berättelse
- Eleven gör en egen intervju under sin PRAO-period. Eleven sammanställer och redovisar denna skriftligt och muntligt.
|
- På ett nyanserat sätt uttrycka åsikter och känslor och i diskussioner och grupparbeten, att både argumentera för den egna åsikten och lyssna på andra.
- Vid redovisningar av ett arbete anpassar eleven sitt språk efter mottagare och situation och har viss åhörarkontakt.
- Göra urval av fakta ur texten.
- Ha tankar och åsikter runt texten samt drar slutsatser av densamma.
- Skriva insändare, referat och artiklar av olika slag samt bearbetar den lästa skönlitteraturen på olika sätt.
- Kunna deltaga aktivt i en följande diskussion.
- Behärska de grundläggande skrivnormerna och använder ett nyanserat språk i sina skrivuppgifter.
- Kan skriva i de olika genrer som behandlas i skolår 8. Kan aktivt se och ta del i sin egen språkutveckling.
|
- Vara medveten om att människor har olika erfarenheter och tar hänsyn till detta i samtal, diskussioner och redovisningar.
- Använder hjälpmedel (whiteboard etc) för att lyfta sin presentation och på så sätt få eleven att variera sin presentation: dramatisering, filmer, bilder, bildspel.
- Kan på egen hand ta ut fakta ur mer avancerade texter.
- Resonerar, jämför samt drar slutsatser av den lästa texten.
- Dra slutsatser och jämförelser i en diskussion samt kunna dra paralleller till egna erfarenheter.
- Behärskar olika genrer med hög språklig säkerhet och flyt. Behärskar skrivnormerna och kan med ett nyanserat språk ge uttryck för tankar, känslor och upplevelser i sitt skrivande.
- Är medveten om språkets nyanser och dess påverkan.
- Kan anpassa sitt språk efter situationens behov.
|
Svenska år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Svenska år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Svenska år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
- Kan självständigt förbereda och hålla ett anförande som är begripligt för åhöraren.
- Kan framföra och motivera sina åsikter i en diskussion och även lyssna på andras åsikter.
- Anpassa sitt sätt att läsa efter syftet med läsningen och efter textens art samt anpassar i både tal och skrift sin text till mottagare och syfte.
|
- Arbeta medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt i tal.
- Argumentera i diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten, ställa frågor som hör till ämnet, lyssna på andra och granska sina egna och andras argument.
- Göra enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter och använda och behärska bl a ord för olika genrer och berättartekniker samt vanliga grammatiska termer.
- Använda skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor och som ett redskap i kommunikation.
- Göra jämförelser och finna beröringspunkter mellan olika texter och tolkar och granska budskap i olika medier.
|
- Uttrycka sig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang i tal.
- Vara lyhörd för och reflektera över variationen i sitt språk och olika sätt att uttrycka sitt tal.
- Avgöra ords variationer, värdeladdningar och nyanser och använda sig av dem.
- Ha bredd i sin läsning, gör jämförelser och relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag samt visar ett personligt förhållningssätt till texterna.
- Visa att han/hon är medveten om ytterligare nyanser i språket.
- Resonera om variationer, värdeladdningar och nyanser i svenskan (och sitt modersmål).
- Tolka och värdera med originalitet och precision texter av olika slag.
|