Hem- och konsumentkunskap år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Hem- och konsumentkunskap år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG
|
- Veta vad kolhydrater, fett och protein har för uppgifter i kroppen.
- Kunna mäta energi mäts i kJ.
- Känna till Hälsomålets tallriksmodell.
- Göra uppgifter där skolmåltiden studeras och sedan fylla i en given tabell om näringsinnehållet.
- Visar upp ett gott samarbete med andra i köket.
|
- Redovisa energi/motion uppgifter som t ex; ”Hur många kJ förbrukar du per vecka om du skulle cykla till skolan?”.
- Redovisa uppgifter om näringsämnen som t ex; ”Du behöver druvsocker när du snabbt vill ha energi - varför?” ”Vi ska inte äta för mycket fett, men visst fett behöver vi - varför?”
- I uppgiften analysera energiinnehållet från de olika näringsämnena.
- Reflektera över hur eleven själv åt, om man fick i sig alla näringsämnen och fundera på ändringar eleven själv kan göra för att påverka sitt näringsintag positivt.
- I bedömningen tas hänsyn till elevens fortlöpande arbete med matlagning och andra arbetsuppgifter.
|
Hem- och konsumentkunskap år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Hem- och konsumentkunskap år 9
Så här kan eleven visa atthan/hon nått VG/MVG
|
- Göra en valfri veckomatsedel.
- Föreslå ett bra huvudmål som går att köpa på ett snabbställe.
- Välja en maträtt ur hemkunskapsboken och tillaga den.
- Veta hur mat skall förvaras.
- Samarbetar med andra elever i köket.
- Planerar sin egen ekonomi.
- Besöka en stor livsmedelsbutik och göra en skiss för hur varorna är placerade.
|
- Näringsberäkna med datorns hjälp, ett huvudmål.
- Planera och tillaga en glutenfri lunch.
- Vet hur mat ska förvaras och varför den blir dålig.
- Visar upp ett gott samarbete i köket och tar ansvar för olika moment.
- Gör uppgifter som t ex. ”Hur mycket kostar du?” ”Vilken månadspeng är rimlig för din ålder?”
- Besöka en stor livsmedelsbutik och göra en skiss för hur varorna är placerade och notera vilka varor butiken gör särskild reklam för etc.
- I bedömningen tas hänsyn till elevens fortlöpande arbete med matlagning och andra arbetsuppgifter.
|