Kemi

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Kemi årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Kemi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Kemi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Kemi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

  • Redogör för vätejonens och hydroxidjonens betydelse i syror och baser.
  • Kan ge exempel på tre syror och tre baser, deras kemiska namn samt vad de används till.
  • Vet att vatten som innehåller jonföreningar leder ström.
  • Beskriver vad indikatorer används till och ger exempel på två indikatorer.
  • Beskriver vilka grundämnen som ingår i vattenmolekylen.
  • Ger exempel på vilka ämnen vatten kan lösa och transportera.
  • Genomför experiment utifrån instruktioner.
  • Kan ge förslag på t ex vilken indikator som är lämpligast vid blandning av syra och bas vid neutralisation.
  • Beskriver utförligt sina resultat.
  • Är medveten om att kemiska produkter är en del av vår vardag.
  • Förklarar vad som menas med försurning och vilka effekter försurning kan ha på naturen.
  • Beskriver användningsområden för tre syror och tre baser.
  • Tar tillvara på kemiska rester på ett korrekt sätt.
  • Vet var dusch, spol och brandsläckare finns, samt hur de fungerar.
  • Beskriver hur syror lösta i vatten avger positiva och negativa joner.
  • Beskriver hur de positiva jonerna kan sätta igång andra reaktioner och därför gör syror frätande.
  • Kan beskriva begreppet polaritet.
  • Redogör för hur vatten transporterar föroreningar.
  • Kan skriva reaktionsformel för en neutralisation med kemiska symboler.
  • Diskuterar vilken betydelse dagens kemiska industri har för vårt sätt att leva.
  • Kan, m h a, kemiska symboler skriva reaktionsformeln för bildning av svavelsyrlighet och svavelsyra och ger konkret exempel på hur naturen påverkas av surt nedfall (fotosyntesen störs, närsalter urlakas, svår-lösliga salter bildas etc.).
  • Beskriver hur syrans respektive basens egenskaper gör dem lämpliga för ett givet användningsområde.
  • Kan bilda ett salt från en given bas och valfri syra.
  • Skriver en balanserad kemisk formel med kemiska symboler. Exempel på detta kan vara reaktionen av saltsyra och ammoniak, där ammoniumklorid och vatten bildas.
  • Kan redogöra för hur polariteten gör vattnets förmåga at lösa ämnen bättre.
  • Kan med kemiska formler beskriva hur t ex svavelföroreningar löser sig i vatten.
  • Kan dra slutsatser av neutralisationsförsök m h a syrans och basens volym och koncentration.
  • Diskuterar hur dagens kemiska kunskap förändrat vårt sätt att leva.
  • Diskuterar och drar slutsatser av vilka effekter förminskad eller förökad användning av fossila bränslen kan ha.
  • Beskriver m h a kemiska begrepp hur t ex natriumhydroxidens egenskaper gör den lämplig som propplösare.

Kemi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Kemi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Kemi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

  • Leta upp ett grundämne i periodiska systemet m h a atomnummer.
  • Kan m h a periodiska systemet redogöra för antalet elektroner, valenselektroner och elektronskal i ett givet grundämne.
  • Känna till de fyra första ämnena i metanserien och vad de används till.
  • Beskriva samband inom kretsloppen, t ex hur koldioxid tas upp genom växter och kolhydrater via fotosyntesen.
  • Beskriva hur koldioxid bildas vid förbränning, cellandning och avges till atmosfären av växter, djur och mikroorganismer.
  • Ger exempel på hur kemisk energi frigörs och hur man märker att det sker.
  • Känner till och ger exempel på hur kemisk energi frigörs vid förbränning.
  • Genomföra försök där t ex brännbarhet, ledningsförmåga, surhetsgrad och löslighet hos alkoholer undersöks.
  • Dra slutsatser av försök och därmed konstatera gemensamma egenskaper hos kolväten, alkoholer, organiska syror och estrar.
  • Kan beskriva kolets kretslopp och därmed hur föroreningar kan spridas.
  • Använder kretsloppen för vatten och kolföreningar som bas vid miljödiskussioner.
  • Jämför ädelheten hos några metaller.
  • Redovisa viss kunskap om hur järn och stål framställs.
  • Diskuterar hur den egna resursanvändningen påverkar miljön t ex sopor och kommunikation.

 

  • Kan avgöra om en atom bildar en molekyl eller en jonförening beroende på placeringen i periodiska systemet.
  • Kan rita atomstruktur och visa hur en positiv respektive en negativ jon uppkommer.
  • Förklarar skillnaden mellan omättade och mättade kolväten.
  • Ritar strukturformeln för kolväten, alkoholer, organiska syror och estrar med givet antal kolatomer.
  • Kan ge exempel på olika biobränslen och fossila bränslen samt ge exempel på dess användning.
  • Kan ange vad som är typiskt för de två huvudtyperna av kemisk reaktion.
  • Kan berätta hur växterna binder och lagrar solenergi som kemisk energi.
  • Beskriver i sin slutsats varför kolväten, alkoholer, organiska syror och estrar har för gemensamma egenskaper.
  • Beskriva hur förbränning av t ex plast med kolföreningar som resultat kan påverka luftens sammansättning.
  • Redogöra för oxidation och reduktion
  • Beskriva vad elektrolys är och ge exempel på användning av detta.
  • Beskriva hur försurning av sjöar kan orsakas av utsläpp av sura föroreningar.
  • Diskuterar hur den industriella resursanvändningen påverkar miljön.
  • Kan beskriva hur vattenrening går till.

 

  • Kan beräkna molmassa för givna kemiska föreningar.
  • Kan m h a kemiska symboler visa framställning av organiska syror via oxidation av alkoholer.
  • Kan m h a kemiska symboler visa bildning av en ester vid reaktionen mellan alkohol och karboxylsyra.
  • Beskriver nackdelar med användning av fossila bränslen och diskuterar vilka effekter en ökad växthuseffekt kan ha.
  • Diskuterar likheter och olikheter vid förbränning i en cell och i en låga.
  • Kan skriva reaktioner, utförda vid olika försök, med kemiska symboler
  • Diskuterar hur forskning förändrat vår kunskap och sätt att leva t ex vad gäller sophantering som flask- och burkpant.
  • Kan beskriva ett galvaniskt element.
  • Redogör för hur kemisk energi i ett batteri omvandlas till ljus och värmeenergi.
  • Diskuterar hur t ex tungmetaller och klorerade kolväten förorenar luft, mark och vatten samt hur detta kan förändras.
  • Jämför miljöproblem i olika delar av världen, vad som påverkar dem och hur det kan förbättras.