Idrott- och hälsa år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Idrott- och hälsa år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Idrott- och hälsa år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
- Delta aktivt på lektionerna.
- Delta vid teoretiskt och praktiskt Hälsoprojekt.
- Ha viss insikt om hur idrottsskador kan förebyggas.
- Känner till grundläggande regler, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna.
- Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
- Hjälpa till vid hantering av olika redskap.
- Delta efter egen förmåga med hänsyn till skada eller sjukdom.
- Delta efter förmåga vid andra elevers planerade aktivitet.
- Kan med kartans hjälp ta sig till olika kontrollpunkter
- Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt, oavsett årstid.
- Deltar vid HLR- utbildning.
- Följa givna instruktioner och regler.
- Ha viss insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet.
|
- Redovisa samband mellan motion, kost och vila samt hur påverkar hälsan.
- Sträva efter att förebygga skador genom de kunskaper som erhållits.
- Deltar i aktiviteterna med god vilja och uthållighet.
- Visar god samarbetsförmåga.
- Kan med takt och rörelsekänsla följa olika rytmer.
- Planerar och genomför aktiviteter på egen hand eller tillsammans med andra.
- Kan, med karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter.
- Visar respekt och förståelse för kamraternas olika behov och förutsättningar i aktiviteten.
- Har goda ergonomiska kunskaper och kan anpassa olika handlingar efter det.
|
- Reflekterar kring dessa fakta, t.ex. visar i hälsoprojektet hur detta långsiktigt påverkar ens hälsa.
- Formulerar en egen ”hälsofilosofi”.
- Visar förståelse för hur idrottsskador kan förebyggas genom att aktivt arbeta med de kunskaper som erhållits.
- Visar goda färdigheter inom en bredd av aktiviteter.
- Visar godsamarbetsförmåga, tar hänsyn till, och hjälper andra.
- Kan med god takt och rörelsekänsla följa olika rytmer samt utmanar sig själv att prova nya rörelser till musiken.
- Förbereder och genomför ett uppvärmningsprogram.
- Kan, med hjälp av karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter i en mer orienteringskrävande bana.
- Har förståelse för och visar hjälpsamhet vid andras svårigheter med karta och kompass.
- Bidrar till ett gott arbetsklimat under lektionerna.
- Arbetar aktivt med god ergonomi och kan ge synpunkter på skolans eller idrottshallens arbetsmiljö med avseende på detta.
|
Idrott- och hälsa år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Idrott- och hälsa år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Idrott- och hälsa år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
- Är ombytt och deltar aktivt vid lektionerna.
- Har kunskaper om hur samband mellan motion, kost och vila påverkar hälsan.
- Deltar och genomför teoretiskt och praktiskt träningsläraprojekt.
- Känner till och följer grundläggande regler för aktiviteten, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna samt visar god samarbetsförmåga.
- Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
- Hjälper till vid hantering av olika redskap.
- Planerar och genomför aktiviteter på egen hand eller tillsammans med andra.
- Har kunskap om hur sjukdom eller skada kan begränsa aktivitet.
- Kan med hjälp av karta och kompass ta sig till olika kontrollpunkter.
- Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt.
- Har genomgått första hjälpens HLR-utbildning.
- Följer givna instruktioner och regler.
- Har insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet
|
- Är förberedd för aktivitet vad gäller utrustning, mat och sömn.
- Kan se samband mellan träning, kost, vila och skador genom att redovisa ett planerat och genomfört träningsläraprojekt där b.la träningsdagbok och idrottsskador ingår.
- Deltar i aktiviteterna med god vilja och uthållighet samt visar en vilja att dels förbättras genom träning och ta hänsyn till, och hjälpa andra.
- Kan med god takt och rörelsekänsla följa olika rytmer och dansa olika sorters danser.
- Planerar och genomför en idrottslektion med den egna klassen och visar förståelse för andras förutsättningar.
- Genomför utomhusaktiviteter oavsett årstid.
- Kan, med hjälp av karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter i en anpassad orienteringsbana.
- Visar respekt och förståelse för kamraternas olika behov och förutsättningar vid aktiviteten.
- Har förståelse för ett korrekt ergonomiska arbetssätt.
|
- Visar fördjupade kunskaper genom att dra slutsatser om hur den egna hälsan påverkar psykiska och fysiska prestationer under lektionen.
- Reflekterar kring fakta om träningslära, t.ex. visar i projektarbetet hur detta långsiktigt påverkar ens hälsa.
- Reflekterar kring sina resultat efter följd träningsdagbok.
- Visar förståelse för hur idrottsskador kan förebyggas genom att aktivt arbeta med de kunskaper som erhållits.
- Visar goda färdigheter inom en bredd av aktiviteter och kan anpassa sig efter de krav som olika aktiviteter ställer på t.ex. balans, precision och tempo.
- Provar, när tillfälle erbjuds, att leda olika övningar och danser till musik.
- Planerar, genomför och utvärderar en idrottslektion med en valfri klass (om möjlighet finns).
- Anpassar aktivitet och ledarskap efter vald grupp.
- Kan, med hjälp av givna kontroller på kartan, lägga ut en bana till kamrater i klassen.
- Har viss insikt i skillnaden mellan olika orienteringsbanors svårigheter.
- Bidrar till ett gott arbetsklimat under lektionerna. Och är mån om att hjälpa andra till förbättrade prestationer.
- Är väl förtrogen med ett korrekt ergonomiskt arbetssätt och kan ge synpunkter på skolans och idrottshallens kvaliteter och brister.
|