Biologi år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G
|
Biologi år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget VG
|
Biologi år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG
|
Eleven skall
- känna till vad människan och andra djur behöver för att överleva
- ha kännedom om hur huden, skelettet och musklerna är byggda och fungerar för att ge stöd, skydd och rörelse
- förstå att blodets huvuduppgift är att för runt en stor mängd ämnen i kroppen
- veta något om de vanligaste sjukdomarna i hjärta och cirkulationsapparaten
- känna till vilka funktioner maten har i kroppen, hur tänderna är byggda samt känner till lite om vanliga sjukdomar i matspjälkningsapparaten
- redogöra för näringsämnenas huvudgrupper samt beskriver födans väg och vilka organ som är inblandade
- känna till luftvägarnas delar och känner till någon sjukdom i luftvägarna
- känner till att utsöndringsorganen består av njurar, lungor och i viss mån svettkörtlar
- kan nämna någon vanlig sjukdom i urinorganen
- kan svara på frågan ”Vad är en drog?” (skapar ett beroende hos den som använder det)
- har kännedom om hur bilden av människan förändrats m h a forskningens framsteg
- kan ge exempel på goda råd för att hålla sig i form
|
Eleven skall
- känna till varför syre är viktigt för alla cellers förbränning
- förklara sammanhang mellan hud, skelett och muskler för människans rörelseförmåga.
- redogöra för blodets innehåll och hjärtats byggnad
- beskriva vad artär, ven och kapillär har för olika funktioner
- känna till innebörden av begreppen antikropp, immunitet, vaccinering och serumbehandling
- förklara vad som händer vid de olika organen i matspjälkningssystemet
- beskriva hur det går till när lungorna fylls och töms på luft
- veta hur urinorganen är uppbyggda och något om hur urin bildas
- känna till ett antal sjukdomar i urinorganen samt hur de behandlas
- känner till begreppet abstinens samt dess symptom
- diskutera hur det dagliga livet förändrats för människan genom olika upptäckter
- kan ge exempel på matvanor som passar en individ som motionerar
|
Eleven skall:
- beskriva mitokondriens roll i cellens syretransport
- redogör för några skadebilder för hud, skelett och muskler
- känna till att utbyte av syre, koldioxid, näringsämnen och avfallsprodukter till och från celler sker via kapillärer och vävnadsvätska
- redogöra utförligt för några hjärt- kärlsjukdomar
- förklara varför koldioxid är farligt
- beskriva vilka enzym som deltar i spjälkningen av näringsämnena
- förstå att njurarnas huvudfunktioner är att rena blodet och reglera vätskebalansen
- känna till något om vanliga sjukdomar i urinorganen
- diskuterar varför godissug inte klassas som beroende
- diskutera skillnader mellan dagens kunskap om den mänskliga kroppen och inställningen till t. ex homosexualitet, jämfört med ett historiskt perspektiv
- diskutera hur dåliga mat- och motionsvanor påverkar kroppen både fysiskt och psykiskt
|
Biologi år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G
|
Biologi år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget VG
|
Biologi år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG
|
Eleven skall
- känna till hur nervceller, nerver och ryggmärg är uppbyggda
- känna till hur hjärnan är uppbyggd
- känna till något om vanliga skador och sjukdomar i signalsystemen
- känna till något om minne och sömn
- veta att våra sinnen är syn, hörsel, känsel, lukt och smak
- veta hur ögat, örat och balansorganet är uppbyggt
- redogör för könskromosomernas nedärvning m. h. a. ett korsningsschema
- kunna översiktligt redogöra för kromosomernas uppbyggnad och deras förmåga att dubblera sig
- känna till att en gen är en bit av en kromosom (DNA)
- känna till begreppet recessiva och dominanta sjukdomar
- kunna beskriva könsorganens funktion och känner till huvuddragen i menstruationscykeln
- kan beskriva könsorganens byggnad
- har viss kunskap om några av de förändringar som sker i kroppen under puberteten samt om könsorganens uppbyggnad
- Ha kunskap om de vanligaste könssjukdomarna, preventivmedel och abort
- veta att genteknik gör det möjligt att förändra människors, växters och djurs arvsmassa
- veta något om vad genterapi kan användas till
- ha deltagit i etiska diskussioner om användandet av modern bioteknik
- känna till det naturliga urvalet, samt att arter påverkas av miljöförändringar
- känner till vad som menas med övergödning
- inse att kärlek och sex kan yttra sig på olika sätt
- inse att sex aldrig kan tillåtas att förekomma under tvång och våld
|
Eleven skall
- kunna förklarar skillnaden mellan reflex och medveten handling
- beskriva sambandet mellan hjärnan och de funktioner den styr
- känna till de viktigaste inresekretoriska körtlarna, deras hormoner och hur de verkar
- känna till de olika nervsystemen som styr många livsviktiga funktioner
- känna till de vanligaste brytningsfelen
- Kunna ge exempel på egenskaper som helt styrs av arv och miljö
- beskriva vad som händer med DNA när en vanlig cell ska dela sig
- känna till hur könet nedärvs
- känna till att en mutation är en förändring i arvsmassan
- kunna förklara begreppet recessiva och dominanta sjukdomar
- ha kunskap om menstruationscykeln och vad som händer under den
- veta vad befruktning är, var den sker och huvuddragen i förlossningen
- beskriva könsmognadens och pubertetens utveckling och hur den påverkar den egna kroppen fysiskt och psykiskt
- ha kunskap om de olika preventivmedlens för- och nackdelar
- ge exempel på för- och nackdelar på genteknik och motiverar detta
- diskuterar problemen med att transplantera organ och vävnader från djur till människa
- känna till begreppet för genförändrad organism (GMO)
- veta vad krävs för att en art ska överleva miljöförändringar
- kunna beskriva effekterna av övergödning i exempelvis Östersjön
- kunna bearbeta värderingar, jämställdhet, attityder och sexualitetens olika uttryck genom diskussioner
|
Eleven skall
- beskriva det självständiga nervsystem som styr många livsviktiga funktioner
- förstå och förklarar hur nervsystem och hormoner samordnar en mängd reaktioner i kroppen
- veta hur olika synfel korrigeras
- diskuterar varför är kusinäktenskap inte att rekommendera
- känna till vad mutationer kan orsaka för sjukdomar
- kunna ge exempel på recessiva och dominanta sjukdomar
- kunna beskriva de olika faserna i menstruationscykeln
- känner till att alla inte kan få barn och vilken hjälp som finns att få
- veta att vissa könssjukdomar lyder under smittskyddslagen och vad det innebär
- redogöra för hur kartläggningen av DNA har underlättat forskningen och påverkat vårat leverne, vad gäller genmodifiering, djurförädling och sjukdomar
- kunna diskutera vad GMO och GM-grödor är
- kunna diskutera vilken betydelse koldioxiden i atmosfären har haft för utvecklingen av livet på jorden
- kunna jämföra det egna levnadssättet med en människa för 100 år sedan och diskutera förändringar som gett positiva och negativa resultat
- ha förståelse för hur värderingar och attityder kan påverka människor
- kunna diskutera olika etiska och moraliska frågor som berör sexualitet
|