Biologi

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Biologi årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Biologi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Biologi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget VG

Biologi år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG

Eleven skall

  • känna till vad människan och andra djur behöver för att överleva
  • ha kännedom om hur huden, skelettet och musklerna är byggda och fungerar för att ge stöd, skydd och rörelse
  • förstå att blodets huvuduppgift är att för runt en stor mängd ämnen i kroppen
  • veta något om de vanligaste sjukdomarna i hjärta och cirkulationsapparaten
  • känna till vilka funktioner maten har i kroppen, hur tänderna är byggda samt känner till lite om vanliga sjukdomar i matspjälkningsapparaten
  • redogöra för näringsämnenas huvudgrupper samt beskriver födans väg och vilka organ som är inblandade
  • känna till luftvägarnas delar och känner till någon sjukdom i luftvägarna
  • känner till att utsöndringsorganen består av njurar, lungor och i viss mån svettkörtlar
  • kan nämna någon vanlig sjukdom i urinorganen
  • kan svara på frågan ”Vad är en drog?” (skapar ett beroende hos den som använder det)
  • har kännedom om hur bilden av människan förändrats m h a forskningens framsteg
  • kan ge exempel på goda råd för att hålla sig i form

Eleven skall

  • känna till varför syre är viktigt för alla cellers förbränning
  • förklara sammanhang mellan hud, skelett och muskler för människans rörelseförmåga.
  • redogöra för blodets innehåll och hjärtats byggnad
  • beskriva vad artär, ven och kapillär har för olika funktioner
  • känna till innebörden av begreppen antikropp, immunitet, vaccinering och serumbehandling
  • förklara vad som händer vid de olika organen i matspjälkningssystemet
  • beskriva hur det går till när lungorna fylls och töms på luft
  • veta hur urinorganen är uppbyggda och något om hur urin bildas
  • känna till ett antal sjukdomar i urinorganen samt hur de behandlas
  • känner till begreppet abstinens samt dess symptom
  • diskutera hur det dagliga livet förändrats för människan genom olika upptäckter
  • kan ge exempel på matvanor som passar en individ som motionerar

Eleven skall:

  • beskriva mitokondriens roll i cellens syretransport
  • redogör för några skadebilder för hud, skelett och muskler
  • känna till att utbyte av syre, koldioxid, näringsämnen och avfallsprodukter till och från celler sker via kapillärer och vävnadsvätska
  • redogöra utförligt för några hjärt- kärlsjukdomar
  • förklara varför koldioxid är farligt
  • beskriva vilka enzym som deltar i spjälkningen av näringsämnena
  • förstå att njurarnas huvudfunktioner är att rena blodet och reglera vätskebalansen
  • känna till något om vanliga sjukdomar i urinorganen
  • diskuterar varför godissug inte klassas som beroende
  • diskutera skillnader mellan dagens kunskap om den mänskliga kroppen och inställningen till t. ex homosexualitet, jämfört med ett historiskt perspektiv
  • diskutera hur dåliga mat- och motionsvanor påverkar kroppen både fysiskt och psykiskt

Biologi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Biologi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget VG

Biologi år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG

Eleven skall

  • känna till hur nervceller, nerver och ryggmärg är uppbyggda
  • känna till hur hjärnan är uppbyggd
  • känna till något om vanliga skador och sjukdomar i signalsystemen
  • känna till något om minne och sömn
  • veta att våra sinnen är syn, hörsel, känsel, lukt och smak
  • veta hur ögat, örat och balansorganet är uppbyggt
  • redogör för könskromosomernas nedärvning m. h. a. ett korsningsschema
  • kunna översiktligt redogöra för kromosomernas uppbyggnad och deras förmåga att dubblera sig
  • känna till att en gen är en bit av en kromosom (DNA)
  • känna till begreppet recessiva och dominanta sjukdomar
  • kunna beskriva könsorganens funktion och känner till huvuddragen i  menstruationscykeln
  • kan beskriva könsorganens byggnad
  • har viss kunskap om några av de förändringar som sker i kroppen under puberteten samt om könsorganens uppbyggnad
  • Ha kunskap om de vanligaste könssjukdomarna, preventivmedel och abort
  • veta att genteknik gör det möjligt att förändra människors, växters och djurs arvsmassa
  • veta något om vad genterapi kan användas till
  • ha deltagit i etiska diskussioner om användandet av modern bioteknik
  • känna till det naturliga urvalet, samt att arter påverkas av miljöförändringar
  • känner till vad som menas med övergödning
  • inse att kärlek och sex kan yttra sig på olika sätt
  • inse att sex aldrig kan tillåtas att förekomma under tvång och våld

Eleven skall

  • kunna förklarar skillnaden mellan reflex och medveten handling
  • beskriva sambandet mellan hjärnan och de funktioner den styr
  • känna till de viktigaste inresekretoriska körtlarna, deras hormoner och hur de verkar
  • känna till de olika nervsystemen som styr många livsviktiga funktioner
  • känna till de vanligaste brytningsfelen
  • Kunna ge exempel på egenskaper som helt styrs av arv och miljö
  • beskriva vad som händer med DNA när en vanlig cell ska dela sig
  • känna till hur könet nedärvs
  • känna till att en mutation är en förändring i arvsmassan
  • kunna förklara begreppet recessiva och dominanta sjukdomar
  • ha kunskap om menstruationscykeln och vad som händer under den
  • veta vad befruktning är, var den sker och huvuddragen i förlossningen
  • beskriva könsmognadens och pubertetens utveckling och hur den påverkar den egna kroppen fysiskt och psykiskt
  • ha kunskap om de olika preventivmedlens för- och nackdelar
  • ge exempel på för- och nackdelar på genteknik och motiverar detta
  • diskuterar problemen med att transplantera organ och vävnader från djur till människa
  • känna till begreppet för genförändrad organism (GMO)
  • veta vad krävs för att en art ska överleva miljöförändringar
  • kunna beskriva effekterna av övergödning i exempelvis Östersjön
  • kunna bearbeta värderingar, jämställdhet, attityder och sexualitetens olika uttryck genom diskussioner

Eleven skall

  • beskriva det självständiga nervsystem som styr många livsviktiga funktioner
  • förstå och förklarar hur nervsystem och hormoner samordnar en mängd reaktioner i kroppen
  • veta hur olika synfel korrigeras
  • diskuterar varför är kusinäktenskap inte att rekommendera
  • känna till vad mutationer kan orsaka för sjukdomar
  • kunna ge exempel på recessiva och dominanta sjukdomar
  • kunna beskriva de olika faserna i menstruationscykeln
  • känner till att alla inte kan få barn och vilken hjälp som finns att få
  • veta att vissa könssjukdomar lyder under smittskyddslagen och vad det innebär
  • redogöra för hur kartläggningen av DNA har underlättat forskningen och påverkat vårat leverne, vad gäller genmodifiering, djurförädling och sjukdomar
  • kunna diskutera vad GMO och GM-grödor är
  • kunna diskutera vilken betydelse koldioxiden i atmosfären har haft för utvecklingen av livet på jorden
  • kunna jämföra det egna levnadssättet med en människa för 100 år sedan och diskutera förändringar som gett positiva och negativa resultat
  • ha förståelse för hur värderingar och attityder kan påverka människor
  • kunna diskutera olika etiska och moraliska frågor som berör sexualitet