Musik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Musik årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Musik år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Musik år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

  • Kunna delta i gemensam körsång, följa dirigentens anvisningar vad gäller frasering och nyansering.
  • Intonera rätt.
  • Kunna utföra enkla kompformer på rytminstrument.
  • Kunna föra samtal om musiken som man lyssnar på och komma med synpunkter och egna reflektioner över det man hört.
  • Kunna kombinera musik med andra gestaltnings-former som bild, text, drama, dans och rörelse
  • Utföra arbetsuppgifter på musiklektioner på ett tillfredställande sätt
  • Kunna sjunga solo själv och i grupp på elevkonserter och på större tillställningar.
  • Kunna sjunga stämma i en körgrupp.
  • Kunna utföra kompformer på rytminstrument, gitarr eller piano.
  • Kunna föra utförligt samtal om musiken som man lyssnar på och reflektera över det man hört.
  • Inneha huvuduppgifter i scensättningar där man kombinerar musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse
  • Kunna leda en grupp som arbetar med en gemensam musikalisk uppgift.

Musik år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Musik år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

  • Känna till grunder för musikteori.
  • Känna till basfakta om musikhistoria
  • Kunna skolrepertoaren av svenska och utländska sånger
  • Vara medveten om sitt kroppsspråk och sitt sceniska uppträdande.
  • Behärska grunder i musikteorin, kunna använda sig av facktermer vid analysen av ett musikstycke
  • Kunna föra ett reflekterande samtal om musikhistoria, olika stilar och epoker. Kunna se skillnader och likheter mellan olika musikaliska stilar, kunna härleda de ifrån varandra.
  • Känna till musikhistoria satt i ett samhälleligt sammanhang.
  • Jobba aktivt med att utöka sin repertoar med flera svenska och utländska sånger
  • Jobba aktivt med sitt sceniska uppträdande och sitt kroppsspråk.