Matematik år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Matematik år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Matematik år 8
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
Aritmetik – de fyra räknesätten
- Addition och subtraktion av bråk
- Multiplikation och division av bråk
Taluppfattning/algebra
- Kunna räkna addition och subtraktion med negativa tal utan parenteser i vardagliga sammanhang.
- Ge exempel på situationer där negativa tal förekommer.
- Kunna förenkla uttryck med konstanter och en sorts variabel (2a+a=3a).
- Kunna prioritera rätt bland de fyra räknesätten.
Procent
- Kunna räkna ut procentsatsen när delen och det hela är givna.
- Beräkna procentuell förändring i ett steg.
Geometri
- Kunna beräkna area och omkrets för cirkel, triangel, parallellogram mm.
- Använda rätt enhet.
- Kunna avgöra om något är förminskat eller förstorat vid given skala.
- Kunna göra enkla skalberäkningar.
- Kunna räkna ut vinklar i olika situationer
- Kunna omvandla mellan olika längdenheter
Statistik
- Kunna avläsa enkla tabeller och diagram.
- Kunna beräkna medelvärde.
Funktioner, ekvationer och formler
- Kunna avläsa grafer.
- Kunna tolka en graf med ord samt kunna skissa en graf till en enkel händelse.
- Ha en strategi för att lösa ekvationer av typen 3x + 3 = 9.
- Kunna använda en given formel i beräkningar.
|
- Känner till de regler som gäller för addition och subtraktion med parenteser vid räkning med negativa tal och förenkling av uttryck
- Kan förenkla uttryck med fler variabler och med variabler på båda sidor av likhetstecknet.
- Vet hur man skriver tal i grundpotensform.
- Kan beräkna median.
- Gör antaganden och använder ekvationer för att lösa problem.
- Kan använda formler genom att "bolla med dem".
- Kan konstruera grafer efter en given formel.
- Kan sätta upp egna formler och uttryck.
- Använder matematiska begrepp för att beskriva geometriska figurer.
- Kan omvandla mellan olika areaenheter.
- Kan räkna procentuell förändring i flera steg.
|
- Beskriver geometriska figurer med korrekta matematiska begrepp.
- Känner till räta linjens funktion.
- Vet vad variabler och konstanter är.
- Förstår skillnaden i vad bokstäver står för i ekvationer och formler.
- Har någon tanke kring syftet med att använda formler och ekvationer.
- Har generell förståelse för procentbegreppet och kan resonera kring fel som kan uppstå vid procentberäkningar.
|
Matematik år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått G
|
Matematik år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått VG
|
Matematik år 9
Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG
|
Aritmetik – de fyra räknesätten
- Beräkna, storleksordna och jämföra heltal, decimaltal och bråk.
- Kunna positionssystemet upp till tusental ner till tusendel.
- Kunna överslagsräkning.
- Kunna räkna ut tidsskillnader.
Geometri
- Kunna beräkna area och omkrets av geometriska figurer.
- Veta vad en vinkel är och kunna mäta vinklar med hjälp av en gradskiva.
- Kunna använda skalbegreppet
- Känner till Pytagorassats
Rymdgeometri
- Kunna namn på rymdgeometriska figurer.
- Kunna volymbegreppet.
- Kunna enheter för volym.
- Kunna beräkna volymer för rätblock, cylinder, pyramid, kon, prisma
och klot.
- Kunna göra enkla skisser av rymdgeometriska figurer.
Procent
- Kunna beräkna procentuell förändring i flera steg.
- Kunna räkna ut procentsatsen när delen och det hela är givna.
- Beräkna procentuell förändring i ett steg.
Algebra
- Kvadraten på ett tal.
- Kvadratroten ur ett tal samt veta att det finns två rötter.
- Kunna räkna med potenser och grundpotensform.
Ekvationer, funktioner och formler
- Använda ekvationer för att lösa problem
- Använda en given formel i beräkningar.
- Rita en rätlinjig graf från en funktion.
- Avläsa och tolka grafer.
- Pricka in punkter i 1:a kvadranten.
- Kunna använda formler.
Sannolikhet
- Kunna beräkna sannolikheter med hjälp av formeln slh=antal gynnsamma utfall/ antal möjliga utfall.
- Vad betyder sannolikhet, konsekvenser för upprepade försök.
Statistik
- Sammanställa ett resultat i en frekvenstabell och sedan rita ett diagram.
- Veta hur cirkel-, stapel- och linjediagram ser ut.
- Kunna avläsa diagram av dessa typer.
- Veta vad proportionalitet är.
|
- Känner till de regler som gäller för addition och subtraktion med parenteser vid räkning med negativa tal och förenkling av uttryck
- Kan förenkla uttryck med fler variabler och med variabler på båda sidor av likhetstecknet.
- Vet hur man skriver tal i grundpotensform.
- Kan beräkna median.
- Gör antaganden och använder ekvationer för att lösa problem.
- Kan använda formler genom att "bolla med dem".
- Kan konstruera grafer efter en given formel.
- Kan sätta upp egna formler och uttryck.
- Använder matematiska begrepp för att beskriva geometriska figurer.
- Kan omvandla mellan olika areaenheter.
- Kan räkna procentuell förändring i flera steg.
|
- Kan lösa problem med hjälp av att sätta upp ekvationssystem.
- Kan använda konjugat- och kvadreringsregeln.
- Kan kombinera regler och formler från olika områden för att lösa problem
- Kan skilja på grafer till olika sorts funktioner.
|