Språklekar efter Bornholmsmodellen – en väg till skriftspråket
Bornholmsmodellen är ett systematiskt upplagt och vetenskapligt utprovat program för att stimulera och utveckla barns språkliga medvetenhet före och parallellt med läsundervisningen. Vi använder mellan 15-20 minuter varje dag för att genomföra olika aktiviteter i programmet. Glädjen och leken poängteras i hög grad i arbetet med språkprogrammet.
Dessutom arbetar vi med svenska på flera andra sätt bl a har vi en ”visasamling” varje vecka då alla barn tar med sig en sak hemifrån som börjar på veckans bokstav. Här har vi kortfattat skrivit ner det som ingår i förskoleklassens verksamhet i ämnet svenska.
Tala
- Samtala (kommunicera med andra och uttrycka sig)
- Återberätta händelser på ett förståeligt sätt
- Kunna beskriva olika ting och bilder
- Arbeta med rim och ramsor
- Reflektera över allt möjligt (vad tycker jag?)
- Dessutom beaktar vi talets främjande av personlighetsutvecklingen
Läsa
- Högläsning (aktiverar inre bilder, ökar ordförrådet)
- Förståelse för att skrift är nedskrivet tal
- Förståelse för att varje bokstav har ett ljud
- Insikt om att man kan få fram en betydelse, att det kan bli ett ord, när man sätter ihop flera ljud
- Förståelse för att det går att kommunicera med skriven text
Skriva
- Öva sig i att skriva alla bokstäver i rätt skrivriktning (uppifrån och ner!)
- Göra olika slags bokstavslekar
- Lära sig att ljuda och känna igen ordbilder
Lyssna
Vi lär oss att lyssna till varandra, vilket ibland kan bli en positiv nyupptäckt för många barn i sexårsåldern.
Kursplan för år 1-2 hittar ni här: Svenska
|