Svenska

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Svenska

 

Språklekar efter Bornholmsmodellen – en väg till skriftspråket

 Bornholmsmodellen är ett systematiskt upplagt och vetenskapligt utprovat program för att stimulera och utveckla barns språkliga medvetenhet före och parallellt med läsundervisningen. Vi använder mellan 15-20 minuter varje dag för att genomföra olika aktiviteter i programmet.
Glädjen och leken poängteras i hög grad i arbetet med språkprogrammet.

 Dessutom arbetar vi med svenska på flera andra sätt bl a har vi en ”visasamling” varje vecka då alla barn tar med sig en sak hemifrån som börjar på veckans bokstav. Här har vi kortfattat skrivit ner det som ingår i förskoleklassens verksamhet i ämnet svenska.

   Tala

  • Samtala (kommunicera med andra och uttrycka sig)
  • Återberätta händelser på ett förståeligt sätt
  • Kunna beskriva olika ting och bilder
  • Arbeta med rim och ramsor
  • Reflektera över allt möjligt (vad tycker jag?)
  • Dessutom beaktar vi talets främjande av personlighetsutvecklingen

 Läsa

  • Högläsning (aktiverar inre bilder, ökar ordförrådet)
  • Förståelse för att skrift är nedskrivet tal
  • Förståelse för att varje bokstav har ett ljud
  • Insikt om att man kan få fram en betydelse, att det kan bli ett ord, när man sätter ihop flera ljud
  • Förståelse för att det går att kommunicera med skriven text

Skriva

  • Öva sig i att skriva alla bokstäver i rätt skrivriktning (uppifrån och ner!)
  • Göra olika slags bokstavslekar
  • Lära sig att ljuda och känna igen ordbilder

Lyssna

 Vi lär oss att lyssna till varandra, vilket ibland kan bli en positiv nyupptäckt för många barn i sexårsåldern.

Kursplan för år 1-2 hittar ni här: Svenska

 

Forskola-farg_liten_W05